Hiawata
The Wombats
Echo & the Bunnymen

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nesten, men bare nesten

Det vanskelige andrealbumet viser seg å være vanskelig for de norske artrockerne.

Siden Accidents Never Happen ga ut debuten Oslo Beat i 2006 har bandet delt en ettroms i Liverpool, bedrevet heftig turnévirksomhet, og gjort supportjobber for band som Yeasayer, Caribou og The Wombats. Bassist Tord Øverland Knudsen fra The Wombats har for øvrig også bidratt på denne utgivelsen. De har med andre ord oppnådd mer enn de fleste allerede, og nå er altså Accidents Never Happen tilbake med ny skive.

Dette selvtitulerte andrealbumet er blant annet spilt inn i The Motor Museum i Liverpool, hvor også band som Arctic Monkeys og Echo & the Bunnymen har spilt inn låter. Simon Cullwick står bak produksjonen, og da han tok denne jobben avslo han å jobbe med Razorlights Slipway Fires. Det ble kommentert på følgende måte av vokalist Magne Mostue; "fornuftig, men Simon ble nok ikke rik av det." Det kan være sant, men han skal ha for å ha satset på et lite norsk band, fremfor et britisk suksessband. Etter å ha jobbet som tekniker på det forrige Arctic Monkeys albumet, kan det virke som om han vil få Accidents Never Happen til å bli en slags norsk versjon av nettopp disse i produksjonen.

Det merkes i alle fall på låtene, tilsiktet eller ikke, at bandet har tilbragt en del tid i Storbritannia. Dette kunne nok like gjerne ha vært en utgivelse fra et engelsk indie-band, men det er altså utgitt av staute, norske menn. Mostue har også en gjennomgående behagelig vokal, og bidrar nok til å gjøre flere av låtene bedre enn de kanskje egentlig er.

Åpningssporet That Style You Like Is Going To Come Back As Gum er nydelig og avslappende og vorder for storhet på skiva når den settes på. Denne blir så fulgt opp av noe som like gjerne kunne vært laget av Arctic Monkeys, nemlig Wendi's Friday. Denne låten har drivene gode gitarer og spennende tempovekslinger. Her blir man sittende på kanten av stolen og vente i spenning på hva som kommer etter - og heller ikke her blir man skuffet. It Made Sense Yesterday får meg til å tenke på Joy Division, og i et øyeblikk minner faktisk Mostue om Ian Curtis. Dette er også skivas soleklare høydepunkt.

Etter dette makter ikke bandet å gripe oppmerksomheten på samme måte som på de tre åpningssporene. Dessverre blir låtene som presenteres her litt for ensformige. De skal ha for gode låttitler som Jesus Dean og Rebel (From the Waist Down), men hva de har av eleganse i titler kommer ikke frem i noen av låtene. Det blir litt for lite variasjon, låtene blir bundet i samme oppskrift og er lite utfordrende for lytteren.

Avslutningsvis viser Accidents Never Happen at starten ikke bare var et blaff. Pretty Face, Ugly Mess er utrolig tøff rockelåt som igjen minner litt om Arctic Monkeys. Den gjør at man sitter igjen med et positiv inntrykk av albumet selv om midtpartiet kanskje ikke er bra nok.

Oh sweet Mary, if you're so special how come you don't stand out in a crowd?

Slik avsluttes skiva, og dette er nok et spørsmål Accidents Never Happen kan stille seg selv også. Denne utgivelsen kan kjapt drukne og bare bli en av mange norske utgivelser i år, og klarer ikke å skille seg ut fra mengden. Det er synd, for noen av låtene har virkelig stort potensial.