cover

La Bella Mafia

Lil' Kim

CD (2003) - Atlantic / Warner Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
East Coast Rap / R'n'B / Gangsterrap

Spor:
Intro
Hold It Now
Doing It Big Way
Can't F**k With Queen Bee
Hollywood Skit
Shake Ya Bum Bum
This Is Who I Am
The Jump Off
This Is A Warning
(When Kim Say) Can You Hear Me Now?
Thug Luv
Magic Stick
Get In Touch With Us
Heavenly Father
Tha Beehive
Came Back For You

Referanser:
Missy Elliott
Ashanti
Ja Rule
Truth Hurts

Vis flere data

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)


Liten dame. Stor selvtillit.

Lil' Kims nye plate er en middelmådig utgivelse. Da hjelper det ikke å være stor i kjeften.

Kimberly Jones alias Lil' Kim er en steintøff artist, ingen tvil om det. Kjapp i replikken. Rikere enn onkel Skrue. Eget plateselskap. Med sitt velpleide karosseri (som hun vet å framheve som en vesentlig del av sitt image), glir hun inn som en av de ledende hip-hop-divaene i samme liga som Eve og Missy Elliott. På den siste plata, La Bella Mafia, har hun produsert et knippe halvbra låter. For Lil' Kim er såvisst ingen gambler. Hun spiller på sikre kort. Og kunne kanskje vært litt modigere.

Låtene på La Bella Mafia er ikke spesielt fengende eller minneverdige. Tekstene er som forventet, det dreier seg om penger, sex og gønnere, som seg hør og bør for gangsterrap. Dette hører med til sjangeren, men for å skille seg ut bør man kanskje satse på et originalt låtmateriale og en viss egenart. Dette gjør for eksempel Missy Elliott med overbevisning og en god dose humor. Lil' Kim er ikke like spennende. Men hun har fått med seg Missy Elliott på (When Kim Say) Can You Hear Me Now? Få damer river så mye kjeft som disse to. De kan skremme vettet av den fuleste mafiaboss, tilsammen har de større selvtillit enn Titanic.

La Bella Mafia er ikke direkte dårlig, men heller ingen bra plate. Den er rett og slett litt kjedelig og byr ikke på særlige overraskelser. Can't F**k With Queen Bee er en grei r&b-låt, men skiller seg ikke nevneverdig fra noe man har hørt før. Det hele er glatt, fargeløst, blodfattig. Saken forbedres litt ved at Lil' Kim har snappet opp trenden med indiske lydklisjeer, som er en vesentlig del av lydbildet på låta Get in Touch With Us. Dette gjorde Truth Hurts med stor suksess i fjor høst. I ettertid har en indisk komponist begynt å murre om plagiat, men det er en annen historie.

I fjor covret Lil' Kim en Notorios B.I.G.-klassiker sammen med en tysk artist ved navn DJ Tomekk. Det dreier seg om den nærmest hellige låta Hypnotize, for anledningen omdøpt til Kymnotize. Etter at den første lattermilde reaksjonen over uttrykk som for eksempel "Ich bin horny" hadde lagt seg, framsto låta faktisk som ganske bra. Det var i det minste et modig gjennomført prosjekt. Bare det å røre ved den nesten kanoniserte Biggies musikk, var et dristig trekk. Men det hører vel med til historien at Lil' Kim var Notorious B.I.Gs kjæreste og dermed slapp lett unna med tyveriet. Biggies produsenter har for øvrig vært med på å lage Kims plate, uten at det er noen kvalitetsgaranti i dette tilfellet.

Det er i det minste ingenting i veien med Lil' Kims selvbilde, noe dette tekstutdraget skulle verifisere:

You all stuck at the back
I'm ahead of the line
Even in the dark
I'm still gonna shine
You'll see what I mean in 2009.

Dette halsbrekkende lyriske stuntet som utrolig nok ender med at rimet går opp, forandrer ikke sakens kjerne: Har verden tålmodighet til å vente så lenge? I mellomtiden kan du heller gå til anskaffelse av Missy Elliott.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Prince - One Night Alone ... Live!

(NPG Records)

Prince har aldri vært i bedre konsertform enn på One Night Alone-turneen i 2002. Mannens storhet presenteres over hele tre skiver.

Flere:

Mathias Stubø - 1979
The Sea and Cake - Everybody