Nellee Hooper
William Orbit
Ric Ocasek

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Etter en stor dose dancehall kan alt skje

No Doubt er nyrestaurert etter tur til Jamaica. Helt klart verdt å bruke kvalitetstid på!

Jeg tok med meg en haug plater hjem til jul, ikke for å glede mor og far, men for å lytte på for kommende skriverier. Bunken som helhet forble urørt, bortsett fra en plate, som jeg dertil spilte hele jula (og fremdeles spiller). Min mors spede forsøk på å få lov til å spille juleplaten sin med Carola ble nedstemt, hun måtte i stedet tåle timevis med No Doubts Rock Steady.

Det er relativt sjelden jeg lar meg fange inn i en plate over lang tid, uten å føle behov for avveksling eller andre toner, men det har i hvert fall skjedd nå. Ikke har jeg vært særlig stor tilhenger av No Doubt tidligere heller. Ser man bort fra enkelte hiter fra Tragic Kingdom (1995) som Just A Girl og Don't Speak, har ikke dette bandets karriere vært så voldsomt interessant, på tross av femten år på veien. Det har muligens mest vært den yngre garde som har trykt No Doubt til sitt bryst. Men nå har de i hvert fall fått en litt eldre tilhenger i undertegnede!

Hvorfor er da dette så bra? Enkelt og greit fordi Rock Steady er en fusjon av gamle Rock Steady-aner (pre-reggae stil fra Jamaica), hip hop-rytmer, ska, rock og dancehall, alt kokt sammen med en moderne røresleiv. No Doubt har vært på ekskursjon til Jamaica, og foruten betydelig produsenthjelp har de tydeligvis fått ørene fulle av dancehall-musikk (moderne fusjon av reggae, ska og calypso). Rock Steady formelig bugner av fete låter - her er potensialet til kanskje 5-6 større singleutgivelser. Og navnelista blant hjelperne til No Doubt er vel i kategorien "overkred": Ric Ocasek (The Cars), Prince, William Orbit, The Neptunes, Dave Stewart (Eurythmics), Sly & Robbie, Nellee Hooper, osv, osv. Bandet har formelig tatt en rundtur til en haug av de "store gutta" for å få snekrehjelp denne gangen. Og ja, det virker!

Etter litt innledende grums (Hella Good), kommer godbitene etter hverandre på rams. Hey Baby er en svært så funky låt, godt jamaicanisert av Sly & Robbie. Et kjapt stilskifte følger til neste spor, Making Out, der William Orbit hjelper bandet med å dra i gang en moderne poplåt der Jamaica i et lite øyeblikk er midlertidig glemt. Vakreste bidrag på Rock Steady er likevel den nydelige Underneath It All, der reggeae/ska-lydbildet er tilbake. Videre følger veldig flotte innslag med hip hop og åttitalls-popreferanser, samt noen ganske så barske poprockere.

Rock Steady blir tydelig preget av de ulike produsentene, noe som gjør at dette blir en svært så variert plate. Når Prince hjelper til høres det vitterlig ut som en princeifisert No Doubt, og så videre. Jeg synes Rock Steady helt klart er et av lyspunktene sent i 2001, og jeg tror No Doubt med denne klarer å befeste seg som et interessant band etter noe variable prestasjoner hittil. Jaggu ble det jul i 2001 også.