Pere Ubu
U.S. Maple

Stage Fright, Stage Fright... - Rapider Than Horsepower (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hode Skulder Kne og Trær

Del to av Horsepowers plateserie. Mål? Mening? Ingen anelse, men moro er det.

This Is My Big Night er andre og siste del av en serie Rapider Than Horsepower har kalt Stage Fright Stage Fright This Is My Big Night. Bak dette prosjektet står Bloomington-loonies som Mike Anderson og Sal Saligoe, som med hell også opptrer i kaosbandet Racebannon. I likhet med den første delen av denne serien (som altså heter Stage Fright Stage Fright) er dette en tøy-og-bøy øvelse av elastiske gitarer, urytmisk musikkgymnastikk og kreativ pusteteknikk. RTH er på langt nær så utagerende som Racebannon, men ikke mindre tøylesløse. Uten bassist, men med to gitarer som vikler seg rundt hverandre i mer eller mindre kontrollerte former og en trommis som svirrer fritt rundt Mike Andersons nervøse, lett hysteriske vokal, litt som en lett tilbakestående Mike Patton, er kvartetten mer en sentrifugering av eldre størrelser som Captain Beefheart og Pere Ubu og litt nyere raringer som U.S. Maple og The Crucifucks. Ikke spesielt melodiøst eller enkelt tilgjengelig materiale, kan man si. Selv om del 2 innholder det mest strukturerte materialet jeg har hørt fra denne kanten, så strekker disse fire strikken fortsatt litt lenger enn de fleste andre hjemmesittere.

"The dullnes of today's what's fighting with me" erklærer Mike A. på Especially If It Helps, You Breathe, som nærmest er en ren poplåt for dette bandet å regne, og det er kanskje det som er noe av drivkraften bak Rapider Than Horsepower. De forsøker i hvert fall ikke å selge seg billig. Den stressede musikken får dessuten god støtte av tekstene til Anderson. De er fylt av hverdagslige hendelser og ikke rent lite humor: "Lips, hips, eyes, a kiss, and a chorus to make this song a hit. We write these songs about girls so we can be on radio... Just give us one first chance and then we'll rule yr radio..." Vel, jeg tviler på akkurat det, men det er fraser av denne typen Anderson vrir ut av seg, og som gir Rapider et herlig lite selvhøytidelig preg.

Deres to plater er begge så korte at de lett kunne blit trykket som én, men det ville vel ikke vært noen særlig god idé. De kunne jo sortert ned noen av låtene til en hel og mer komplett plate, men det holder med 30 minutter Rapider i en dose. Selv om This Is My Big Night knapt nok kvalifiserer til fullengdestatus med sine snaue 25, ville det uansett blitt litt for heseblesende med det dobbelte.

This Is My Big Night sorteres til mentalinstitusjonens felles sangsamlinger for 2004.