We
Black Sabbath
Thulsa Doom

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Gjørmedoom

Gate 9 ser ingen grunn til å forhaste seg, og presenterer heller snegletreig stonerrock.

På coveret til Gate 9s debut ramser de opp alle sine inspirasjonskilder (We, Black Sabbath, Honcho, Fu Manchu, Kyuss, Orange Goblin osv). Mange av disse kan også høres tydelig på plata, da trioen blander 70-tall med dagens tyngre rock. Mest minner dette bandet meg om We. Innholdet på Moon Ranger Gone Evil er også seig rock som er sterkt påvirket av psykedelia, metal og spacerock. Gate 9 får til denne stilen godt. Problemet deres er kanskje at de høres litt for mye ut som sine egne forbilder. Originalitet er nærmest fraværende.

Tempoet på plata er relativt lavt. Der band som Thulsa Doom har en mer rock'n'roll-tilnærming til denne stilarten, ligger Gate 9 nærmere doomrock. Både rytmeseksjon og gitarer beveger seg gjennom en seig, klissete gjørme. Som stilen krever er stemningen mørk og dyster fra begynnelse til slutt. Bandet er ikke redde for å roe seg noe mer ned enn sine kolleger. Moon Ranger Gone Evil er velspilt og har et sound som står godt til musikken. Det høres både stort og mektig ut.

Jeg må innrømme at jeg lar meg rive med, men i litt for korte perioder av gangen. Stort sett blir det hele litt pregløst og noen få ganger kjedelig. Innimellom er de psyche gitarene riktig så fine, men stort sett klarer de ikke å vekke særlig begeistring. Låtene er halvlange og gitarbaserte, med halvskumle/halvmystiske titler som Queen of Hades og Mantra of Doom. Tematikken er med andre ord genretro.

Gate 9 er nok et band som lett kan forsvinne i mengden av tunge norske rockeband. De mangler litt ekstra driv og noe mer særpreg. Likevel ser jeg ikke bort fra at dette er en trio som kan gjøre det skarpt i framtida. Det er ting på Moon Ranger Gone Evil som vitner om talent.