No Ending/A 100 Degree Heat Index - Kylesa (2004)
Time Will Fuse Its Worth - Kylesa (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tense

...this is no love generation, this is the town I live in, it is an American tension...

Savannah, Georgia-bandet Kylesa har rukket å fylle 8 år. Tross en rekke utskiftninger er Static Tensions deres fjerde fullengder. Og nok et høydepunkt i deres stadig mer imponerende karriere.

"Kylesa spiller verken hardcore eller metal. Musikken er mer som en ondsinna fetter av dem begge," skrev vi i 2004. Det er en observasjon som fremdeles er gyldig, og i tillegg har bandet ytterligere finslipt sitt register som bør tilfredsstille mer alternativt interesserte, herunder stoner, hardcore punk og screamo. Gneldrende vokalbjeffing, en rytmeseksjon av en annen verden med to trommiser i et konstant rituelt battle (sjekk bare fantastiske Unknown Awareness) og gnistrende gitarpartier bindes sammen i den krystallklare og stramme produksjonen. Kylesa balanserer mellom utemmet aggresjon og stålkontroll, som i åpningslåten Scapegoat: Et bikkjeslagsmål av en låt der vi som lytter er beinet som slites i stykker av flekkende tenner til blødende fråding som: I put my hand to your heart, and let the bullet burn your blood....

Med et så fantastisk utgangspunkt som det Kylesa har opparbeidet er det synd de i enda større grad ikke utnytter mulighetene som ligger foran dem. Det ligger så mye potensial til å strekke seg og utforske dette ytterligere, som de bare hinter om gjennom kortere partier. Isolert sett er hver enkelt låt en killer, men de trekker alle i stort sett samme retning, og jeg savner et par lengre, eksperimentelle brudd som ville satt Static Tensions aller øverst på tronen over nytenkende metall i dag. Det er uansett bare litt simpel neserynking, for jeg tror dette er et helt logisk skritt på den veien. Static Tensions er uansett en ualminnelig fet rockeplate.

Jeg husker fremdeles med glede konserten Kylesa hadde på Blitz for noen år siden. Tiden er overmoden for å invitere dem tilbake. Til en større scene og for et bredere publikum.