Black Sabbath
Saint Vitus
Sleep

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sabbath er død. Lenge leve Pentagram!

Du tror det ikke før du får høre det! Pentagram fortjener snart å komme ut av skyggene.

Bang! Det ble jeg kastet rett tilbake til 70-tallet. Hva i h... Til og med vokalisten høres ut som gode gamle flaggermusbitende bestefar Ozzy. Nå ja, så var det Pentagram da. Hvor skal man begynne? Dette er kliss likt gamle Sabbath fra den perioden som virkelig teller, det vil si cirka 70-82. Det høres ut som Ozzy, det høres ut som Iommi, lyden er klassisk - med andre ord: Framifrå. Nå vil tilfellet ha det til at Pentagram er, om ikke like gammelt, så nesten samtidige med Sabbath. Mangel på denne innsikt har fått endel metallers på 90-tallet til å se på Pentagram som rene Sabbath-kopier, og derav tildelt den nedsettende merkelappen "posers". Vel, det må dere slutte med. Med en gang! Hør nå:

Pentragram oppsto i 1971 i Arlington, Virgina med vokalist Bobby Liebling og gitarist Geof O'Keefe. Fra tidlig 1972 hadde de følgende mannskap: Bobby på vokal, McAllister på gitar, O'Keefe trommer og Greg Mayne på bass. Dette mannskapet holdt sammen i seks år. Pentagram var tidlige schizofrene i valget av bandnavn og har vært kjent under navn som Virgin Death, Stone Bunny og Macabre, men fikk tydeligvis hjelp til å komme ut av sykdommen og vendte etterhvert tilbake til Pentagram. For å gjøre en lang historie kort tørket Pentagram-prosjektet opp på midten av 70-tallet og gjenoppsto ikke før 1981 med nytt mannskap. Men akk, dette skulle selvsagt ikke vare, og det var et mirakel (!?) fra Peaceville Records som gjorde det mulig for Pentagram få utgitt skive i år.

Pentagram er så til de grader influert av Black Sabbath at det er vanskelig å ikke komme med direkte og kanskje noe tendensiøse sammenligninger. Det du kan finne inkluderer Iommis pentatoniske solotjenester og solid power-riffing. Vokalist Bobby Liebling har sannsynligvis skiftet personlighet til denne innspillingen og har til og med kopiert Ozzys nasale grynt og standardfraser slik som; "Oh Yeah, won't you listen, alright Now..." Utrolig, sier du? Vel, lytt på War Time og Evil Seed for noen eksempler. Jeg kan ikke annet enn å se at det er Fru Fortunas lunefulle spill som har holdt dette bandet i skyggene i alle disse årene. Kjennere har hatt kjennskap til dem lenge, men deres obskure eksistens har vært ukjent for massene. Det er derfor gledelig at bandets kanskje sterkeste låter er samlet, slik musikken kan nå ut til folket. Hurra!

Nå som Sabbath er død kommer du ikke nærmere originalen enn dette. Jeg kan ikke annet enn å anbefale denne skiva til alle som liker gammel heavy metal. Dette er en virkelig klassisker som bør pryde enhver metallers samling. Løp og kjøp!

John Olav Nilsen og Gjengen - For Sant Til Å Være Godt

(Voices Music & Entertainment (VME))

Ein illusjonslaus men ikkje håplaus drabantbypoet, fengande tonar, og smittande ungdommelig mot.