God's Walts

Ryan Adams
Nanci Griffith

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Stemmeprakt som ikke snubler

Svenske Ida Kristin smyger seg innpå deg med myk countrypop.

Det er alltid hyggelig å høre en vakker stemme som ikke bare farer med tant og fjas. Svenske Ida Kristin (Johansson) er utstyrt med et himmelsk sett av stemmebånd, men beveger seg farlig nær feil side av musikkpolitiets tolerable tollgrense. Hennes klare røst, som brytes av gråtkvalte hikst, er likevel stort sett nærmere lavmælte dronninger (Nanci Griffith, Emmylou Harris) enn vokalonanister som for eksempel Mariah Carey. Hun får dermed passere på grønn sone.

På sin debut imponerer hun med ti låter som holder seg innenfor et vidt spekter av countryfisert popmusikk. På platens vakreste låt, Love Is How We Stay Alive, synger hun duett med selveste Ryan Adams (eks-Whiskeytown). Han ble betatt av damen etter opptredener på klubben Woody Stockholm. Det er ikke vanskelig å forstå, for Ida Kristin må være drømmekvinnen for mang en romantisk cowboy.

Det er i hvert fall blant disse hun appellerer det meste av tiden. Etter en litt-for-søt start (Where Life Meets Love) henter hun seg forsåvidt bra inn igjen. Både Under Purple Skies og Addicted to Me er veldig vakre spor. Samtidig har de en (for meg) sur etterklang av noe ubestemmelig Roxette/ Amanda Marshall over seg. På den annen side vil nok nettopp evnen til å kople rootsbasert musikk med popens umiddelbare kraft tale til fordel for større publikumsmasser.

Jeg synes derfor de rolige og "enkleste" låtene er klart best. Tittelsporet er dels et eksempel på det, men den i utgangspunktet innsmigrende låten blåses unødvendig opp med fullt orkester, og som de fleste ballonger daler den derfor ubehjelpelig ned igjen.

Heldigvis blir det tatt en del grep som redder helhetsinntrykket. Easy Living er annerledes i form av en sløy melodi som er fargelagt av både trompet og steel gitar, og er en forløsende og herlig avveksling. På Country Mania viser Ida at hun behersker en tradisjonell country & western setting med bare fele, mandolin og ståbass som tilleggsutstyr. I det hele tatt vokser platen kraftig på slutten, og både It Wasn't Me og God’s Walts er velskrevne viser, der stemmen til Ida Kristin får lov til å bære hovedtyngden.

Hvis Ida Kristin klarer å frigøre seg fra overivrige produsenter, samt at hun blir mer fokusert på hvor hun vil, kan dette bli enda bedre neste gang. Uten å ha sett kvinnen opptre, vil jeg tro at hun evner å sjarmere enda mer på scenen enn på en steril plate.

Ben Weaver - Paper Sky

(Glitterhouse)

Tretten usentimentale og skarpskodde skildringar frå eit Amerika der håpet ikkje har dei aller beste veksttilhøve.