Brian Eno
Joy Division

Skriet - Skriet (2009)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En mørkere himmel

Svenske Skriet fortsetter i samme åndedrag på sitt andre album: Med mørke og vakre toner.

Det er et par år siden svenske Skriet debuterte (4/7 på groove) med en plate som passet for alle som ønsker litt ekstra mørke i høstmånedene. På oppfølgeren fortsetter duoen i samme åndedrag som tidligere, på en plate som har mottatt gode kritikker i hjemlandet: "drömsk pop med en dragning mot febrig jazz och atmosfärisk ambient. En vidareutveckling från den nästan lika starka debuten som gör Det Beslutande Organet till årets hittills bästa och mest fascinerande svenska popalbum." (Dagens Nyheter).

Skriet tar deg med langt oppe i himmelen der det er til tider dystert og skremmende, uten at det blir altfor skummelt eller farlig. Tonene er da heller ikke direkte svarte, men heller mørkegrå med det hvite lyset i det fjerne. På det langsomme og monotone åpningssporet Glömska Och Åska høres endatil et snev av optimisme. Trommene, den vakre gitaren og den bakgrunnstunge synthlyden, som var så dominerende på førstealbumet, er fremdeles tilstede, og får hjernen til å ta noen minutter fri. De skaper skjønn stemning på en låt som bygger seg sakte opp til en storslått avslutning.

Mens ferden går oppover mot det ukjente dukker det poetiske tittelsporet fram med enkel piano, der Isak Sundstrøms stemme er til tider så skjærende, skrantete og falsk at Dylan og Young høres ut som prektige Sølvgutter. Noen ganger kan det minne om dysterheten og det mørke som Scott Walker og Nick Cave har formidlet. Nær halvparten av albumet låter er instrumentale, og både assosiasjoner til Lynch og Bergman kan skimtes. Skreit heller også over mot post-punk (Stanny Price med sin Joy Division-inspirerte bassgang) og krautrock/avantgarde (L---Y).

Som forrige gang krever også Det Beslutande Organet din fulle oppmerksomhet og av at du setter av tid til å høre skikkelig på den. Det viktig å være mottakelig for hver tone som framføres, belønningen vil være at du blir med Skriet oppe til deres mørke himmel.