cover

Here Be Monsters

Ed Harcourt

CD (2001) - Heavenly / EMI Virgin

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock / Pop

Stiler:
Singer/songwriter / Britpop / Indiepop / Psykedelia

Spor:
Something In My Eye
God Protect Your Soul
She Fell Into My Arms
Those Crimson Tears
Hanging With the Wrong Crowd
Apple of My Eye
Beneath the Heart of Darkness
Wind Through the Trees
Birds Fly Backwards
Shanghai
Like Only Lovers Can

Referanser:
Jeff Buckley
Nick Drake
Mercury Rev
Death in Vegas

Vis flere data

Se også:
From Every Sphere - Ed Harcourt (2003)
From Every Sphere - Ed Harcourt (2003)
Strangers - Ed Harcourt (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Ære være monstrene

Det går lang tid mellom så imponerende debutskiver som Here Be Monsters.

Fotballklubben Brighton har spilt i oppoverbakke de siste årene. Nå trenger ikke byen gremmes lengre, for med Ed Harcourts overbevisende Here Be Monsters har de fått en ny stolthet å skryte av.

Selv om fjorårets miniskive Maplewood bar bud om at dette kunne bli bra, er det ikke hverdagskost at artister gjennomfører en så solid debut. Here Be Monsters er en plate fylt av gyldne referanser, gode låter og generell go’lyd. Det blir besørget av produsentene Gil Norton (Pixies), Dave Friedman (Flaming Lips, Mercury Rev) og Tim Holmes (Death in Vegas). Resten er Harcourts verk, og mannen imponerer med å beherske svært så mange instrumenter. I tillegg har han med seg et arsenal av musikere til å fylle opp låtene, og på den måten unngår han å bli plassert i den nye akustiske bevegelsen som ser ut til å ramme oss alle om dagen.

Here Be Monsters har blitt en variert plate, og Harcourt lykkes i å få frem flere sider av seg selv, selv om basisen er klassisk pop slik vi kjenner den fra sen The Beatles, Randy Newman og Elliot Smith. Ut fra det nedslående uttrykket på omslaget kunne man nesten tro at Nick Drake hadde gjenoppstått fra det hinsidige. Umiddelbart høres det også omtrent slik ut: Something In My Eye innledes med en akustisk mollstemt gitar og hviskende vokal, men sklir elegant over i forsiktig støy lik Mercury Rev. Harcourt hever ikke stemmen så mye, men når han gjør viser han stor spennvidde, og veksler lett mellom mørk hvisken og lysere soulpreg, noe han understreker med fulle blåserekker (blant annet i God Protect Your Soul).

She Fell Into My Arms åpner som noe av det beste Leonard Cohen har gjort på lang tid, en låt som åpenbarer seg som en kjærlighetshymne drevet frem med blåsere og lekepiano. På Those Crimson Tears kommer mørkemann betimelig frem igjen i en trist låt i begravelsestempo, hvor alvorlige strykere og en singel trompet fungerer som stemningsskapere.

Hanging With the Wrong Crowd og Apple of My Eye var begge å finne på Maplewood, men er noe oppdatert i forhold til de versjonene. Selv om sistnevnte har litt sjarm, er de mest som springbrett å regne opp mot albumets beste låt, den lange Beneath the Heart of Darkness. Den beveger seg fra en enkel rytmisk intro og gradvis over i industriell støy på beste Friedman-manér, før den tones ned igjen til utgangspunktet. Harcourt klarer ikke helt å matche denne, og de fire siste låtene blir dermed et aldri så lite antiklimaks. Nå er riktignok Wind Through the Trees en veldig følelsesladet ballade, Shanghai en morsom rocker (med tett slektskap til David Bowie) og Like Only Lovers Can et verdig hallelujah.

Here Be Monsters kombinerer teften av livlig og velskreven britisk pop med produktiv galskap og dyp melankoli. Ed Harcourt er et derfor et gledelig og velkomment bekjentskap. Han er bare 23 år og har visstnok over 300 egenskrevne låter i bagen. Det lover godt for fremtiden.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Rockettothesky - Medea

(Trust Me)

Iskald og stemningsfull tragedie, fra en musikalsk dramaturg som ikke bare kjenner teorien, men også kan spille musikken.

Flere:

Like Rats From a Sinking Ship - We Get Along Like A House On Fire
Solveig Slettahjell Slow Motion Quintet - Pixiedust