Black Sabbath
Queens of the Stone Age

Monolithic Baby - Monster Magnet (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Introducing the Satanic Drug Thing

Utvalgte høydepunkter, en remix, noen b-sider og videoer. Mye å hente for den rockesultne.

Jeg hørte en fyr på radio si at låtutvalget på samleskiva til Monster Magnet var rart og dumt. Det er klart man kan savne et og annet, men på Greatest Hits får du de fleste høydepunktene fra A&M-åra (fra 1993). Mange kunne sikkert ønska seg en oppsummering som strekker seg over hele karrieren, men det hender jo at selskaper ikke alltid klarer å samarbeide om slikt. Et par av låtene har jo vært på flere skiver, men er her med i sine nyeste innspillinger.

Dette er en utgivelse for det europeiske markedet. Nå har vel ikke Dave Wyndorf og gjengen hatt så mange hits her i tradisjonell betydning av begrepet. Låter som Negasonic Teenage Warhead, Dopes to Infinity, Powertrip, Spacelord og noen til har vaket et godt stykke nede på de britiske singellistene (faktisk oftere enn i USA). Ingen av dem har spredd seg utenfor rockekretser eller blitt landeplager. Utvalget består av noen singellåter, noen favoritter blant fansen og noen låter som er særdeles lette å like. Dermed burde kanskje tittelen vært An Introduction to Monster Magnet.

Dette bandet har i løpet av de siste ti årene blåst stoner-rocken opp til stadionformat. Musikken er fortsatt syrete og brutal, men passer like godt i mørke kjellere som på store utendørsscener. Det låter stort, vulgært og hardt. Med dette i bakhodet kan jeg ikke se annet enn at Greatest Hits er en glimrende måte å frelse nye, unge fans på. Godt over en time i Dave Wyndorfs underlige univers kan være en renselsesprosess for enhver som tviler.

Nok en gang tar jeg meg selv i å tenke "hvor mye bedre enn dette kan moderne tung rock bli?". En god Monster Magnet-låt er som oftest sint, mystisk og uimotståelig fengende. Mange av låtene er uimotståelig kraftrock. Likevel foretrekker jeg dem på sine opprinnelige album i sin opprinnelige sammenheng. Har man kun overfladisk forhold til bandet vil jeg anbefale skiva. Kjenner man dem godt veit man hva man har i vente på CD 1.

Man får nemlig kultklassisk rock. Hør Spacelord på full styrke, drikk bar sprit til Powertrip, dans hele natta til Heads Explode, be over venner til Bummer, feir jul til Dead Christmas, klin med noen til Black Balloon og rock deg svimmel til hele røkla, eller le deg skakk i Wyndorfs brutalsyrete poesi. I min stue er de hits alle sammen. Den eneste låta som ikke faller helt i smak er remixen av Spacelord som ligger til slutt på den første CDen. Den føles rett og slett unødvendig og litt dum. Originalversjonen er ti ganger tøffere i sin enkelhet.

Innpakningen av Greatest Hits er så som så. Coveret er en dårlig sammensmelting av elementer fra de siste skivene, og informasjonen inni er rotete presentert. Et historisk tilbakeblikk eller annet som kunne presentere bandet savnes også. Disse svakhetene veies riktignok opp av CD 2, som er utstyrt med godbiter for fansen.

Noe jeg imidlertid ikke forstår er utvalget av fire b-sider. La oss håpe at bandet før eller siden gir ut en hel samling av b-sider og rariteter. De har nemlig lurt unna en del kule coverlåter og annet snacks på utgivelser som ikke er så lette å få tak i. De fire låtene man får her er stort sett helt ok. Med andre ord snakker vi greit b-sidemateriale. Big God og Black Sabbath-coveren Into the Void har likevel det spesielt Wyndorf'ske ved seg som gjør at man lytter litt ekstra godt. I Want More er en tøff opprocka låt, men ikke gullkantet slik en del låter på CD 1 er.

De virkelig hyggelige overraskelsene ligger i de vedlagte videoene (CD-ROM). Dette er ikke akkurat filmsnutter som surrer på de store videokanalene eller norske popprogammet i et kjør. Flere av disse hadde jeg (og sikkert andre fans) faktisk aldri sett før. Monster Magnet lager stort sett underholdende, enkle videoer med bandet i fokus. De er i tillegg preget av tematikk fra tekstene. Her får man flammer, damer og syretripper om hverandre, med Dave Wyndorf i sentrum. For de med sans for lettkledde damer, har man inkludert en "explicit version" (toppløs) av Heads Explode. Bandet forsøker å hive seg på en vulgaritetslinje nesten bare hip hop og r'n'b berører i dag. Her er man ikke redde for å flørte med myten om sex, drugs & rock'n'roll.

På denne utgivelsen kan altså både etablerte fans og nysgjerrige rockere finne mye å glede seg over. Er du hypp på å ha videoene i tillegg til et godt utvalg av de siste åras komposisjoner er denne virkelig verdt pengene. Likevel føles innpakkinga litt billig. Man kan uten problemer komme på en ti-tolv ting som hadde gjort dette til en enda fetere samling og en verdig feiring av et av verdens groovieste rockeband.