Le Corbeau - Le Corbeau (2008)
Evening Chill/Montréal of the Mind - Le Corbeau (2009)
Toronto/Oslo - Le Corbeau & Slim Twig (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Med trykk og teft

Le Corbeau har forkastet minimalismen og sendt skissene i kverna sammen med fuzz, støy og renskåren rock. Og resultatet lar ikke vente på seg.

Forrige gang tok Øystein Sandsdalen oss med til Montréal. Med kalde kveldsgufs i ryggen og franske ord på tunga snirklet Evening Chill/Montréal Of The Mind seg rundt et dystert og depressivt sinnelag. Selv om den hadde noen innslag av prog og garasjerock, holdt de fleste låtene hus i det avmålte, nedstemte og nakne leiet. Film noir-stempelet hang etter plata som et slips, og som debut EP-en, ble også Evening Chill/Montréal Of The Mind kritisert for å fremstå som litt uferdig – det virket som noen av låtene ikke helt klarte å ta steget ut av de kreative og gode skissene og inn i et ferdig utformet produkt.

På tross av den noe uferdige produksjonen inneholdt de litt halvferdige låtene allikevel noen elementer som gjorde at de fungerte over all forventning, og viste at Le Corbeau har noen iboende kvaliteter som trenger å lokkes frem. Dette gjaldt særlig samspillet mellom saksofonens dragende toner og bildene skapt av den franske lyrikken. Sammen utformet dette en egen dramaturgi og mystikk – en mystikk som ga de litt uferdige låtene en troverdig konsistens.

Når det så kommer til Moth On The Headlight har Le Corbeau valgt å bytte ut fransken til fordel for engelsk, men saksofonen er beholdt. I fraværet av den mystikken saksofonen og de franske ordene skapte, ligger det i kortene at Le Corbeau har måtte ta i bruk nye virkemidler for å ikke stagnere, eller klappe sammen.

Nå har det seg slik at dette virkemiddelet ikke er et nytt bekjentskap for Le Corbeau. Det er snarere snakk om en tydelig rendyrking av de låtene og elementene som fungerte best på Evening Chill/Montréal Of The Mind. Le Corbeau har tatt tak i progrock-elementene fra forrige plate, utviklet dem og latt lydbildet bli gjennomgående mer fyldig. Denne gangen er det derfor enda større grunn til å plassere Le Corbeau i shoegaze, støy- og garasjerock-båsen. Bandet ligger også betydelig tettere opp til et annet av Sandsdalens mange prosjekter; Serena-Maneesh. Le Corbeau er rett og slett blitt mye tøffere, og klarer å opprettholde et kraftig og eksplosivt trykk gjennom hele plata. Mye takket være et tettere lydbilde og mer skarpkantede låter.

Men selv om det denne gangen definitivt er snakk om mer rendyrket rock, ligger film-/rock noir-estetikken fremdeles i ryggemargen til bandet. Man kan kanskje si at Le Corbeau er mindre sossete på Moth On The Headlight, eller man kan påstå at det depressive er avløst av noe mer aggressivt. Begge påstandene har et snev av sannhet, men mest av alt har Sandsdalen og kompani fått mer kontroll på skissene, og endelig klart å kvesse frem det krystallklare uttrykket som alltid har lagt latent i prosjektet.