Panda Bear
Juana Molina
Tortoise

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nytropiske lyder

Latino og tropicalia møter hipsters og folksters i Brooklyn, og smeltes sammen til ett.

Brooklyns etniske mangfold (nær 40% er født utenfor USA, under halvparten har engelsk som førstespråk) gjenspeiles egentlig i liten grad i (rock)bandene som strømmer ut derfra i mengder kun overførbare med Kongoelven i geografien. Av det kan man for eksempel utlede at indierock (i mangel av et bedre begrep) fremdeles er et uttrykk som vinner størst gjenklang hos hvit ungdom, i første rekke middelklassekids på opplagt vei inn - eller helst plutselig på vei ut - av skolesystemet og med lite bedre å ta seg til enn å jamme sammen med sine potrøykende venner fra forstedene landet rundt. Det er også mulig å hevde at det udefinerbare Brooklyn-soundet er et resultat av en smeltedigel-faktor, der ingen spesifikke elementer får stikke frem, men vokse sammen med den iboende New Yorkske evnen til å fordøye hele verdens kulturelle input og gjøre den til sin egen. Kunne band som Yeasayer eller Vampire Weekend være avlet frem fra andre steder enn Brooklyn?

En som rendyrker både sine røtter og musikalske distinksjon i sterkere grad enn mange av sine samtidige er Roberto Carlos Lange. Foreldrene er fra Ecuador, selv ble han født i sørlige Florida i 1980. Også han har tatt pilegrimsferden til Brooklyn og New York, der han under navnet Helado Negro jobber med musikk som er preget av latinokulturen i barndom og oppvekst. Og for å sluttføre det som skulle lede frem til et slags poeng innledningsvis. Det er her, i Brooklyn, Roberto Lange finner musikere og inspirasjon som kan fargelegge hans ambisjoner. I første rekke er det snakk om et lengre samarbeid med Guillermo Scott Herren (Savath & Savales, Prefuse 73) - også en sørstatsmann med tropiske aner som har viet seg til musikk i grenselandet sør og vest, elektronikk og tradisjon. Her er også folk som vi ellers kjenner fra litt andre typer prosjekter, som den japanske slagverker Nori Tanaka, Matt Crum fra skogfolkerne Feathers og bassist Jason Ajemian fra Born Heller for å nevne noen.

Helado Negro (svart iskrem?) er altså i seg selv et blandingsprodukt, ledet av Roberto Carlos Lange på (spansktalende) vokal, og Awe Owe har blitt en meget delikat plate der brasiliansk tropicalia, latino-jazz, psykedelisk pop (Panda Bear), frifolk (Devendra Banhart) og elektronika møtes i bedagelig, småskeivt samvær. Lange har selv uttalt at Helado Negro er inspirert av Funkadelic, Arthur Russell, sør-amerikansk 60-tallspop og produksjonen til Adrian Sherwood (On-U Sound), og hvis man tar alt dette og rister det sammen så er det kanskje mulig å se for seg Awe Owe.

De enkelte låtene er utarbeidet fra et akustisk grunnlag, fra en loop eller en vinylsample. Dahum består av en repeterende sample som kunne vært hentet fra Juana Molinas Un Dia (2008), og Helado Negro deler også noe av den samme sfæriske stemningen til den argentinske sangeren. Selv med mer oppjagde kling-klang beats (I Wish, Awe) opprettholdes en sval atmosfære platen gjennom. Dette er også en plate med en del gjentagende momenter og enkeltlåter uten de store ambisjonene, men sett under ett er Awe Owe en collage av impulser, musikalsk rikdom og ideer som tilhører både moderne populærkultur og mer eksotisk (for oss) tradisjonsmusikk - og den føyer seg dermed inn i en kontinuerlig rekke av spennende navn fra denne kreative huben i New York.

M.I.A. - Arular

(XL)

En sensasjonell debut fra M.I.A setter nye standarder.