Lucky Star (Album Mix)
Breakaway (Etienne De Crecy Remix)
Party People (Bib's & Dim's Disco Around The World Mix By Bibi & Dimitri From Paris Edit)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ca va?

Oppsummerende rundtur i den hippeste bydelen i Paris. Akkurat nå er det morsommere å svinge seg i Bergen eller Oslo.

Franskmenn flørtet heftig med danseløvene på siste halvdel av 1990-tallet. Nå når vi har sola i ryggen og styrter inn i det neste milenniet er et tilbakeblikk nødvendig, skal vi tro franske Virgin-bosser. De røde lysene og inviterende blikkene som har gjort bydelen Montmartre så kjent, er byttet ut med strobelys og smiletryner på de hotteste klubbene i Paris. My House In Montmartre er en hyllest og oppsummering av den franske bølgen av houseprodusenter som har regjert fra Sacre Cour til Pigalle. Med Daft Punk, Air og Alex Gopher i spissen bærer utgivelsen løfte om et hyggelig rendezvous.

Det er tre ting som slår meg ved utgivelsen etter å ha hørt igjennom den en håndfull ganger: 1. Det er påtagelig hvor stor innflytelse 70-tallets disco har hatt på den franske bølgen. 2. Låtutvalget på skiva er relativt uspennende tatt i betraktning den mengden godlåter som franskmenn har sendt vår vei de siste årene. 3. Hvorfor kom ikke denne skiva når den franske bølgen var på sin topp for et par år siden?

La meg begynne med den innledende bemerkningen om discoen og 70-tallets glitter og stas. Stardust åpner ballet med hitten Music Sounds Better With You. Her finner man alle ingrediensene som understreker påvirkningen fra 70-tallets fengende og produsentstyrte disco. Den enkle instrumenteringen/programmeringen, den påklistrede vokalen i et refreng som sitter som spikret og en fet bass som rir deg på dansegulvet. Oh baby! Den samme innflytelsen er å finne hos låtene representert ved Phoenix, Daft Punk, We In Music, Demon vs. Heartbreaker og Superfunk.

Skuffelsen over låtvalget er representert ved de artistene som frontes sterkest som salgsargument på albumet; Daft Punk, Air og Cassius. Daft Punks bidrag er albumversjonen av High Life, som er et lite overbevisende valg når man har sterkere og mer sjangerskridende låter som Around The World og Harder, Better, Faster, Stronger å velge blant. (Daft Punk gjør dog opp for seg ved å levere en glimrende remiks av I:Cubes Disco Cubism). Å se Airs Modular Mix inkludert var jeg mer positivt stilt til, men det var før jeg hørte den remiksede versjonen som er å finne her. Det er bare noen år siden Modular Mix var et av de sterkeste bidragene på Airs oppsamlende album Premiers Symptomes, mens Stein House Remix har spolert kvalitetene som låta opprinnelig hadde. Plasseringen på albumet bidrar også til at det gode (om enn uspennende) tempoet som opparbeides med Cassius' La Mouche drepes momentant.

Heldigvis er den avsluttende halvdelen betydelig sprekere enn den innledende. Det er allestedsnærværende Etienne De Crecy som skjuler seg bak navnet Minos Pour Main Basse (Sur La Ville), og som får fart i galskapen igjen med den drivende Le Patron Est Devenu Fou. I Cube leverer house av mer minimalistisk og eksperimentende art på Disco Cubism. Han har med seg Daft Punk som leverer en remiks som er nærmere utgangspunktet deres enn det popifiserte uttrykket som dominerer Discovery. Benjamin Cohen har vi møtt tidligere som en del av supergruppa Stardust. Under aliaset Benjamin Diamond leverer han en av skivas sterkeste låter med Little Scare i en tung remiks av Cosmo Vitelli. Det som i utgangspunktet er en streit discohouse-låt rokkes ved av heftig sequencerskruing og en tung bass. Den opprinnelige vokalen byr fortsatt på et fengende refreng, som gir låta fullstendig likevekt av disco og house.

Det tunge housekjøret opprettholdes av Alan Braxe & Fred Falke før Demon & Heartbraker og Superfunk avbryter med to discoinspirerte glitternummer. Den tunge rytmen tar grepet tilbake når Etienne De Crecy dukker opp igjen og leverer en sterk remiks av albumaktuelle DJ Mehdis Breakaway. Avslutningen er forbeholdt gudfaren, Alex Gopher, og hans funk workout; Party People. Mens de andre på albumet som kikker mot 70-tallet har plukket opp lettere discorytmer går Gopher grundigere til verks og graver i Parliament/Funkadelic-historikken. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Dimitri From Paris og Bibi har kost seg grundig når de har satt sammen denne remiksede versjonen. Mantraet "New York, Hong Kong Montreal, London, Paris, Tokyo", som repeteres gjennom låta, er den franske gudfarens globale domene, og med denne låta som bevismateriale styrer han dansegulvene med jernhånd.

Når spørsmålet i overskriften skal besvares, så er det ikke annet å svare enn at; jotakk, det står til liv, det kunne definitivt vært verre, men med finger'n i været må jeg si at det kunne også vært bedre.