Red Harvest
Myrkskog
Zyklon

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mye bedre sent enn aldri

Tung og industriell metal fra erfarne debutanter fra Notodden.

MindGrinder ble dannet så langt tilbake som i 1996, og opprinnelig skulle denne plata faktisk ha sett dagens lys for over fire år siden. Da var imidlertid det daværende plateselskapet Sound Riot Records på konkursens rand, og MindGrinder ble et offer for den velkjente utsettelseskampanjen i påvente av bedre tider. Det skulle så ta ytterligere tre år før Nocturnal Art Productons kom på banen som reddende engel og sørget for at skiva til slutt kom seg ut i butikkene. Akkurat det tror jeg flere enn bare MindGrinder vil glede seg over, Mindtech er nemlig blitt en debutplate som er både gjennomført og spennende.

Repulsive Evolution heter åpningssporet som sparker skiva igang, og hvilket ballespark av en åpning dette er! De blytunge riffene kombinert med en infernalsk growling skaper noen uhellige steminger, og jeg blir sittende og lure på hvorfor Cosmocrator bare tok seg av clean vokalen da han hjalp Windir med deres siste utgivelse! Regeneration er neste spor ut, der en herlig mikstur av døds- og sortmetall-passasjer avløser hverandre som perler på en snor og sørger for et intenst driv og groove.

Midtveis ut i skiva roes det hele veldig ned, noe en låt som Starspawned Vision er et godt eksempel på. Melodiøse, rolige partier med ren vokal som nesten får en til å tenke på gammel Fear Factory er det vi presenteres for her. Dessverre går disse partiene dårlig overens med resten av låtmaterialet og virker rett og slett noe malplasserte. Den observante lytter vil nok rimelig kjapt få med seg at MindGrinder har benyttet seg av en trommemaskin på denne skiva, noe jeg personlig ikke har noen problemer med. Trommelyden derimot, fremstår til tider som veldig tynn og puslete og blir etter noen gjennomhøringer et solid minus på denne utgivelsen.

Ved å blande sammen godbiter fra sort- og dødsmetall i tillegg til å gi det hele et industrielt preg har Mindgrinder gjort en aldri så liten genistrek. Resultatet har nemlig blitt et knippe låter som innehar et godt vekstpotensiale og som det samtidig ikke er vanskelig å komme inn i. Produksjonen er som tidligere nevnt ikke fullkommen, men helhetlig sett fremstår dette allikevel som et stykke profesjonellt håndverk som vel i første rekke vil tiltale fans av band som Red Harvest og Zyklon.

MindGrinder har også rekruttert en etter sigende meget talentfull trommis siden sist, så det er bare å se frem til hva bandet leverer ved neste korsvei. Mindtech varierer gjennomgående litt for mye i prestasjonene til å forsvare en femmer, men denne fireren er allikevel uhyre sterk.