Linkin Park
Deftones
Slayer

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Suvenir-metall

En livesamling basert på Ozzfest 2002 er vel ikke akkurat det man står og hungrer etter.

Ozzy Osbournes karriere har virkelig skutt fart igjen i det siste, og det uten at han noen gang har vært langt borte fra rampelyset. I tillegg til egen TV-serie og Black Sabbaths gjenforening for en stund siden, er det arrangementet Ozzfest som gjør at folk holder et øye med denne levende legenden. Ozzfest er en slags omreisende metalfestival hvor Ozzy selv alltid er hovedattraksjon. Med seg har han en mengde relativt unge metalband og nu-metalband. For å dokumentere moroa har man nå valgt å gi ut en samler fra årets fest.

CDen gir ingen informasjon om hvor og når de ulike opptaka er gjort, men her får man i alle fall 16 opptak med 16 ulike artister fra årets versjon av den amerikanske delen av turneen. Banda er hovedsakelig plassert i den rekkefølge de spilte, med hovedscenens band først. En artist er noe mer aktiv enn andre, og det er Zakk Wylde. Først i sin daglige rolle som Ozzys gitarhelt, så med sitt eget Black Label Society og etter hvert dukker han jaggu opp som gjest hos Soil også. Alle tre låtene er stødig, tung rock. Soil-låta Halo er for øvrig en av skivas positive overraskelser.

Drowning Pool har valgt å bidra med en cover av Metallicas Creeping Death. For øvrig en helt grei gjennomføring, men heller ikke mer. Bandet Down er Pantera-vokalist Phil Anselmos sideprosjekt. De meget, meget forbanna svenskene Meshuggah er også gitt plass på en ellers meget amerikansk-preget samler. Avslutningsvis har Andrew W. K. fått besøk av Kelly Osbourne i sin She Is Beautiful. En rølpete partylåt og grei avveksling etter mye angst og fortvilelse.

Plata kan også sees som en dokumentasjon på dagens heavy metal-scene. Den aggressive og meget sinte delen vel å merke. Hvordan står det så til? Midt på treet er svaret, mange band forsøker å trekke metalen et lite steg lengre. Likevel sitter man igjen med en følelse av ensretting. Ingen av de mindre kjente banda overrasker stilmessig eller innholdsmessig. De føyer seg enten inn i en ganske tradisjonell bane, eller tilhører den såkalte nu-metalen.

Livemateriale egner seg sjelden godt til å introdusere nye band for et sultent publikum. Ozzfest Live 2002 er sikkert en artig suvenir for de som fikk være tilstede. Eller kanskje som smakebiter for de som håper på livealbum fra P.O.D. eller System Of a Down. Tilhører du ingen av disse gruppene vil du sikkert likevel finne noe å glede deg over. Om du synes det er verdt full pris er vel en annen sak.

Denne utgivelsen inneholder likevel mange interessante band for det moderne metalpublikumet. Men det blir ikke spesielt morsomt å høre gjennom hele. En del detaljer og finesser mangler jo ofte på liveskiver, i tillegg er det utrolig vanskelig å gjenskape den følelsen man har når bandet står foran en. Dette gjelder til dels også her. Det er nok mye mer tilfredsstillende å høre hele album med de enkelte banda. I alle fall noen av dem...