Doves
The House of Love
The Blue Aeroplanes

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

2004s beste LP på CD

Overbevisende solid albumdebut fra anglofile New York-rockere. Fantastisk fin engelskinspirert svevende gitarpop.

Ambulance Ltd lagde med LP en av de fineste rockeplatene undertegnede fikk med seg i 2004, en utgivelse som foreløpig har generert ufortjent lite publisitet i våre trakter. Fra en New York-scene som i fjor fikk mest omtale for sine mange post-punk-relaterte variasjoner, har Ambulance Ltd i det stille sluppet et album som lener seg mer mot britisk støypop, 90-talls indie og gitarband med en forkjærlighet for å glo på sko. LP inneholder en salig blanding av koselig gitarpop, uforglemmelig episk britrock og fortryllende svevende støymelodier. Alt med klare referanser til fortidens britiske indie, fremført, fornyet og foredlet med amerikansk tilsnitt, stilsikkerhet og arroganse.

LP åpner med en 5 minutter lang sugende, instrumental, gitarmettet intro som starter med lange drømmende støymelodier og ender i et heftig rytmisk rockeriff. Fortsettelsen hopper lekende mellom sjangre og uttrykksformer: Primitive (The Way I Treat You) byr på fet og dyp rockegroove, Anecdote er hyggelig 60-talls gladpop, mens Heavy Lifting er intet mindre enn et herlig støyende og fantastisk fengende klimaks i gitarer, refreng og smittende energi. Det er nesten så det er synd og skam at Heavy Lifting bare varer i tre og et halvt minutt, men som neste singel fra LP vil den nok garantert få følge med noen mer monstrøse extended versions når den slippes. I løpet av de fire første sporene har Ambulance presentert essensen av LP på sitt aller beste. Det er tung og seig rock, det er glad gammelmannspop, det er finfine lydvegger av støyende gitar, det er energiske og smittende melodilinjer. Gjennom hele platen får man nye og forfriskende tak på all tenkelig gitarbasert popmusikk. Og en coverlåt av Velvet Undergrounds Ocean.

Ambulance Ltd består av tre amerikanere og en ire, men har base i New York. Deler av albumet er spilt inn i London og produsert av Jim Abbiss, som tidligere har jobbet med Placebo, Massive Attack, DJ Shadow og UNKLE. Gruppa lister opp følgende artister blant sine favoritter: Black Rebel Motorcycle Club, Elvis Costello, Talk Talk, Joy Division, The Cure og Spiritualized. Selv ligger de noen hakk nærmere britpop enn depp-rock, og har til alt overmål fått en ny sjanger presset på seg: Nu-Gaze, en merkelapp trommeslager Darren Becket ikke er spesielt fornøyd med. "Vi hører på My Bloody Valentine, men vi er mer Neil Young". Vanskelige å kategorisere, javel, men umåtelig lette å like. Ambulance Ltd har turnert med størrelser som Placebo, Franz Ferdinand, Sonic Youth og The Sneaker Pimps, og venter trolig på det store gjennombruddet etter årets South By Southwest-festival. Hvis det er noe rettferdighet igjen i verden.

LP er spekket med smart gitarpop kryssklippet med 90-talls britisk rock, skrevet og produsert med kløkt og intelligens. Arrangementene er gjennomført delikate og forseggjorte, der samtlige elementer sitter stramt på de riktige plassene. Et herlig stykke indiepop som herved anbefales på det varmeste.