Cat Power

Drive-By Truckers
Steve Earle

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Star Killer

Soloplate fra Drive-by Truckers-grunnleggeren Patterson Hood. Rått og ærlig.

Patterson Hood og de andre medlemmene i Drive-by Truckers har vært gjennom noen tøffe tider. I 2001 tok bandet en pause fra turneringen for å gjøre ferdig det episke rocketestamentet Southern Rock Opera. Bandet var på randen av splittelse, det var flere konflikter innad i gruppen og på hjemmebane gikk ikke ting stort bedre. Etter mange opprivende krangler med flere nære venner og bandet samt en skilsmisse, gikk vokalist og låtskriver Patterson Hood nærmest i eksil.

Det var slik dette albumet ble til. Med lånt utstyr satte Hood opp et lite studio i spisestuen sin, og alene med gitaren spilte han inn Killers And Stars på bare et par kvelder. I følge Hood selv gjorde han dette mest for terapiens skyld, det var egentlig ikke meningen at platen skulle utgis. Men et par uker senere la Hood ut på en solo-turné og trykket opp et par hundre kopier av platen for å ha noe å selge på veien. Kopiene fortsatte å sirkulere, men platen var så godt som utilgjengelig helt til Patterson bestemte seg for å blåse støv av den og få den gitt ut på nytt på New West Records. Slettes ikke dumt i og med at Drive-by Truckers har gjort braksuksess med platene Southern Rock Opera (2001) og Decoration Day (2003).

Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente av Killers And Stars, for jeg hadde hørt mildt sagt mindre flatterende ting om den. Men som den ihuga Truckers-fan jeg er, sjekket jeg ut platen, og jeg må innrømme at jeg er mer enn positivt overrasket! Platen mangler kanskje de helt store øyeblikkene, og man finner ingen episke perler som Sink Hole, Ronnie & Neil, eller The Deeper In, men ser man platen som en helhet er den riktig så bra. De av dere som har hørt Drive-by Truckers første to plater Gangstabilly og Pizza Deliverance vil kjenne igjen den småskrudde låtskrivingen som dominerte de to platene. åpningskuttet Uncle Disney er et godt eksempel:

When they thaw out Uncle Disney, all us toons gonna be just fine
America's just a giant theme park, put on them mouse ears and get in line
When they thaw out Uncle Disney, boy won't he be surprised
Cartoon cures for all our cancers, Thunderclouds in the Florida skies

Dette er en svært mørk plate, og de personlige demonene Hood strevde med på den tiden har uten tvil satt sitt preg på innspillingene. Bare hør på låter som The Assassin ("she was the most beautiful thing that I have ever killed") og Belinda Carlisle Diet. På en måte er Killers And Stars et skittent dokument om en tøff tid i Patterson Hoods liv. Om jeg skulle trekke frem noen låter som virkelig stikker seg ut, måtte det bli Frances Farmer og Old Timers Disease, hvor sistnevnte er en fortelling om Pattersons bestefar. Låten kunne glatt ha passet inn på Drive-by Truckers' mesterverk Decoration Day.

Det styggvakre avsluttningskuttet Cat Power er kanskje platens mest fengende øyeblikk, Hood nærmest spytter ut ordene med sin hese, raspete og Steve Earle-aktige røst:

My little disaffected sex symbol you
If you was any more shy you'd break in two
I don't mean to sound unsympathetic to your plight
But if you're really so shy why are you standing in the light?

Når alt kommer til alt er Killers And Stars en sterk plate, med flere gode tekster og melodier. Jeg vil ikke påstå at platen er et must for alle americana-fans, men er man Drive-by Truckers-entusiast vil man finne svært mye å glede seg over her. For andre kan platen være vel verdt å sjekke ut om man liker rå og ærlig akustisk musikk.