101 - Depeche Mode (2003)
Remixes 81...04 - Depeche Mode (2004)
Playing the Angel - Depeche Mode (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Synth og tatoveringer

Her er det nok av "kremtopper" til at uerfarne DM-lyttere kan overbevises.

Depeche Mode er kanskje prototypen på det engelske synth-bandet fra åttitallet, selv om man ved nærmere ettertanke likevel finner at de bryter en del av de klassiske barrierene for de gamle elektroniske gruppene; ikke minst fordi de hele tiden har spilt live, og selvsagt også at de har hatt meget stor suksess med sin musikk.

De som har fulgt litt med bandet, vet sikkert at de har kommet med to single-samlinger på CD; en som omfatter perioden fram til 1986 (den latterlige begynnelsen, for å si det slik), og nokså nylig en som tar for seg tiden fra 1986 til 1998, som bandet selv - og antakelig de fleste av fansen - mener er den beste perioden deres. Nå finnes den siste samleplaten også i form av en DVD-utgivelse med 21 musikkvideo-spor og litt ekstrastoff.

Siden 1986 har fotografen Anton Corbijn stått for det visuelle inntrykket hos Depeche Mode, og alle videoene på denne DVD-platen er såvidt vi forstår fotografert og regissert av Corbijn. Ingen dum ting. Mange av videoene er skutt i Super 8-format eller med tilsvarende "low tech" opptaksteknikk, med det resultatet at bildene ofte er kornete, har en del rusk, og gjerne har litt syke farger og småfeil i eksponeringen. Selv om dette høres ut som resultatet av et fotokurs på videregående skole, er sluttproduktene tildels meget severdige. Det svinger imidlertid mer av det rent visuelle enn av "regien", i den grad det faktisk er noen handling eller mening i videoene.

Et av videoklippene er forresten IKKE av Corbijn, men av Pennebaker, som laget Depeche Modes usedvanlig vellykkede konsertfilm "101". Låten "Everything Counts" er liveopptaket fra Rose Bowl som også finnes på filmen "101", men i våre ører er lydmiksen litt annerledes og virker litt bearbeidet i forhold til den versjonen som finnes på 101.

Riktig nok rocker DM en hel del mer enn mange andre elektronisk fundamenterte band, men de har tydeligvis ikke nok hår på brøstet til at de digger Metallica. Hvor vil vi med dette? Vel, vi skulle ønske Depeche Mode (eller Mute Records) hadde spandert noen timer på studiet av hva Metallica har gitt på på DVD. Deres doble konsertplate "Cunning Stunts" er et teknisk mesterverk og inneholder flere godbiter for DVD-entusiastene. Til sammenligning er Depeche Mode 86>98 en temmelig anemisk affære.

Det eneste lydsporet er i PCM stereo 48kHz 16 bit, det finnes INGEN undertekster (de kunne da i det minste ha spandert å legge på sangtekstene, selv om poesien til Martin Gore kanskje ikke er helt i Shakespeare-distrikt), menyene er kjedelige, og det er ingen tekstsider å se. Det eneste bonusmaterialet er en kort intervju-snutt i begynnelsen og en 20-30 minutter lang dokumentar til slutt. Begge disse ekstra sporene er meget severdige og inneholder både interessant historikk om bandet og deres utvikling, og litt faktaopplysninger blandet med anekdoter om de fleste video-innspillingene. Vi hadde imidlertid ønsket oss for eksempel et kommentarspor fra Corbijn, noen "outtakes", kanskje noen kutt fra studiojobbing, og så videre. Bildekvaliteten er det ingen ting å si på, men siden utgangspunktet er såpass spesielt, er det ikke akkurat noen referanseplate.

Depeche Mode The Videos 86>98 er mest en utgivelse for de som allerede er hengivne fans av Depeche Mode, men her er det nok av "kremtopper" til at uerfarne DM-lyttere kan overbevises. Langt fra den mest spennende DVD-produksjonen vi har sett, men dokumentaren er god nok til å hindre nedrykk. Så håper vi "101" snart dukker opp på DVD; og i en skikkelig superversjon, s'il vous plait! :-)

- 10.05.2000

Presentert i samarbeid med cinerama.no.