Bob Dylan
The Pogues
Woody Guthrie

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Catskills revisited

The Felice Brothers rusker liv i tradisjonell amerikansk folk på en måte som bør ta pusten fra de fleste.

Catskills Mountains er det omtalte platået som ligger et par timers kjøretur nord for The Big Apple (NYC). Et område som er kjent for å ha perfeksjonert sin lokale folkemusikk i generasjoner, og for å ha holdt fortet som den ekte og tradisjonelle amerikanske musikkens tilholdssted da psykedelia-bølgen raste i San Francisco på 60-tallet.

Her i Catskills Mountains vokste tre sønner av en hardt arbeidende snekker opp; Simone, Ian og James Felice. Under oppveksten ble det etter hvert en tradisjon å opptre på farens grillfester om søndagene. Og da de som unge voksne dro ut for å søke lykken og bosatte seg i Brooklyn, NY., ble pappas terrasse som inntil da hadde fungerte som scene, byttet ut med en støvete undergrunnsstasjon i Greenwich Village – ikke langt fra den lille leiligheten brødrene delte. Og det var her på undergrunnen at The Felice Brothers for alvor tok form.

I leiligheten i Brooklyn bodde brødrene sammen med barndomskameraten og gambleren Christmas Clapton, som de et eller annet sted på veien mellom farens grillfester og noen nylig avlagte Europa-turneer, lærte å spille bass. Christmas ble den fjerde av brødrene og har etter hvert har også blitt supplert av Greg Farley på vaskebrett og fele.

I Catskills Mountains har legender som Bob Dylan og The Band søkt inspirasjon og rekreasjon. Og mulig ligger det et eller annet i luften og landskapet der oppe i fjellene, for med inspirasjon fra nettopp Dylan og The Band har brødrene Felice og kompani gir nytt liv til tradisjonell, amerikansk folk på en måte som bør røre ved hjerteroten og dansefoten til de fleste.

Yonder Is The Clock er bandets andre hovedutgivelse, og der tidligere album har blitt berømmet for sitt potensiale, men kritisert for mangel på kontinuitet, så ser alt ut til å være forløst på årets bidrag fra Felice-brødrene. Trekkspillet til James er fremdeles vesentlig i lydbildet, og med ankomsten av Farley på fele og vaskebrett har bandet tatt det hele enda lenger, og revitalisert og modernisert americanaen på en imponerende måte.

Felice-brødrene har med Yonder Is The Clock klart å skape et album med låter som får adrenalinet til å pumpe, og som avveksles av rolige og tidvis dystre ballader som kan minne om alt fra Tom Waits (Sailor Song) til en yngre Bob Dylan (Rise and Shine), og samtidig har de klart å beholde landstrykernerven i musikken fra tiden på undergrunnsstasjonen.

Den nerven henger sammen med at plata ble til i deres eget studio som er bygget i restene av et forlatt hønsehus, en gang utover sensommeren og høsten 2008. Og dette fører til at det hele høres herlig hjemmesnekret ut. Guttene drar deg med på alt fra melankolske fortellinger til smått hysteriske historier om å bli pakket inn i hønsenetting og kastet på havet, eller å bli plukket opp av Gamle-Erik med dårlig tid på en jernbanestasjon; små skrøner ispedd litt alvor, og masse gravøl til overdøvende skåling og skråling. Det er skranglete, det er rustent, det er vaskebrett, det er fele, det er død, det er bitter kjærlighet og det formelig oser av americana fra en svunnen tid.

Yonder Is The Clock kunne være en samling av gamle, tradisjonelle viser, eller det kunne vært en plate en hvilken som helst gammel americana-ringrev hadde solgt sin egen bestemor for å trykke navnet sitt på. Men Yonder Is The Clock er ingen av delene, Yonder Is The Clock er rett og slett en forbasket god hyllest til Amerika og amerikansk tradisjon av The Felice Brothers.

En hyllest som er velfortjent, ekte og skummelt vanedannende.

Frank Sinatra - The Christmas Collection

(Reprise)