Pink Floyd
The Polyphonic Spree
Sparklehorse

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Psykedeliske Växjö

Surrounded fremstår som Sveriges svar på Flaming Lips på sin debutplate.

Surrounded må kunne beskrives som Sveriges svar på Flaming Lips, Grandaddy, og resten av de amerikanske psykedelia-popperne. Bandet, som består av fem unge menn fra den svenske byen Växjö, lager nemlig like drømmende og svevende pop som de ovennevnte.

Sverige har lenge forsynt oss med en rekke gode innslag i spennet mellom pop og rock, men (så vidt meg bekjent) har få beveget seg inn i psykedelia-landskapet der Wayne Coyne sitter på sin høye hest og er ubestridt ener sammen med sine våpendragere i The Flaming Lips. Caesars Palace, Weeping Willows, Håkan Hellström, The Plan og en håndfull andre har alle vært gode representanter for den svenske pop-rocken i mine ører. Växjö-kvintetten Surrounded gjør et aldri så lite forsøk på å tilføre "den svenske scenen" en annen retning med sin debut-plate, Safety In Numbers.

Det er vanskelig å beskrive Surroundeds musikk uten å hente inn nettopp The Flaming Lips, Grandaddy, og en hel rekke øvrige amerikanske psykedelia-popperne. I presseskrivet legges det da heller ikke skjul på hvor inspirasjonen er hentet fra. Men der Flaming Lips og de andre kan dra "psykedelia-greia" langt opp etter ryggen på Pink Floyd og 13th Floor Elevators, mister aldri Surrounded fokus på det som virker viktigst for dem, nemlig den gode melodien og pop-følelsen. Samtlige av de 12 låtene blir stødig fremført, uten å vikle seg inn i noe psykedelisk virr-varr det er vanskelig å komme ut av - noe det virker som at mange, av de banda som forsøker seg på denne uttrykksformen har en tendens til å gjøre.

Selv om Surroundeds uttrykk er veldig disiplinert, og den gode melodien alltid står fremst, sitter man igjen med en følelse av at bandet burde gjort noe mer ut av de 12 låtene sine. Gutta blir liksom litt for "snille" i uttrykket sitt. Kanskje hadde bandet blitt mer spennende hvis de hadde våget å skeie ut litt, og våget seg inn på en litt smalere musikalsk-sti, eller en litt røffere produksjon. Kanskje er Surrounded så redd for å miste fokus på poppen at det hele gjør dem litt krampaktige, noe som igjen gjør dem intetsigende og anonyme i forhold til kollegene sine i Flaming Lips, Grandaddy, og de andre. Det er i hvert fall undertegnedes teori. Jeg sier ikke at Surrounded nødvendigvis hadde vært tjent med å lage uforståelig og syrete psykedelia, men jeg tror i hvert fall at det ville gjort dem litt mer utfordrende. Personlig er jeg veldig svak for litt skjevhet og skrangling, men nå er jo ikke jeg noen stor produsent heller da... (takk og pris, vil kanskje mange si).

Surrounded leverer en stabil skive, men den forholder seg litt for pent og pyntelig innenfor pop-rammene til egentlig å fremstå som videre interessant eller spennende.