Ebony Remains

Tetuzi Akiyama
Fennesz
Oren Ambarchi

En gledelig overraskelse

Imponerende og stemningsfylt gitareksperimentering.

Da Keith Rowe, inspirert av Pollocks arbeidsmetoder og Cages preparerte pianoer, la gitaren ned på bordet for å åpne for nye klanger og innfallsvinkler, åpnet han dørene for en omfattende utforskning av instrumentets soniske muligheter som fortsatt er langt fra ferdig. Gitarister som Oren Ambarchi, Christian Fennesz og Tetuzi Akiyama byr alle på radikale utvidelser av instrumentets lydpalett, og bryter ofte med tradisjonelle rytmiske og melodiske mønstre for å konsentrere seg om en friere, mer abstrakt spillestil. Tyrkiske Erdem Helvacioglu eksperimenterer også med gitarens rammer, men materialet hans er langt mer tilgjengelig: Helvacioglu lar gitaren ta seg av både det melodiske og det abstrakte over sju veldreide spor spilt inn direkte til DAT, uten overdubs eller etterredigering.

Sistnevnte faktum er behørig poengtert i CD-heftet, og med god grunn: Lydbildene tyrkeren maner fram er så rike, mangefasetterte og stødig utførte at man skulle tro det lå nitidig konstruksjon og laglegging bak hver komposisjon. Som regel bygger Helvacioglu opp flytende, harmoniske stemninger bak enkle gitarmelodier, som han kontrasterer med glitchete støyornamenter og rytmiske mønstre som iblant tar over og drar det hele inn på mer dissonante farvann. Lydbildet har et drømmende, arktisk og nesten utenomjordisk preg over seg; Helvacioglus tungt prosesserte gitar minner tidvis mer om en synth enn en kassegitar, noe som fungerer godt noen steder, og mindre bra på andre.

På den ene siden gir effektene unektelig musikken unike kvaliteter, men det fører også til at gitarmelodiene rett og slett høres litt sure ut, et problem som er spesielt synlig på spor som Frozen Resophonic, hvor gitartonene er ringmodulert for å skape flere ulike stemmer. Det er ikke alle steder hvor stemmene faller sammen på en heldig måte, og de særlig de høyeste tonene skjærer i ørene på en måte jeg tviler på er tilsiktet. Sporet utvikler seg allikevel til å bli en av skivas høydepunkter, etterhvert som Helvacioglu introduserer skimrende rytmer, bølger av statisk støy og perleaktige harmonier samtidig som den opprinnelige melodien flyter inn og ut av lydbildet. Nok et høydepunkt er den kinematiske Shadow My Dovetail, hvor kolliderende akkorder, glitchete fraser og krystalliske overtoner gjør vei for et aldeles nydelig, svakt foruroligende tema som hele tiden står i fare for å oppløses av det kaotiske bakteppet.

Det mest bemerkelsesverdige med Altered Realities er graden av kontroll gitaristen utviser gjennom skivas varierte komposisjoner. De mange lagene i musikken introduseres, utvikles og låses sammen med en utmerket intuisjon for laglegging og lydmønstre, og danner en spennende strukturert og flytende helhet. Noen vil kanskje hevde at Helvacioglus melodiske temaer kunne vært litt mer spenstig komponert; gitarmelodiene er som regel romantiske, nesten søtladne, men for min del danner dette bare en spennende kontrast til de Fennesz-aktige bakgrunnene, og bidrar til å gjøre skiva til en tilfredstillende lytteropplevelse på flere nivåer.

Visse skjønnhetsfeil og et noe lite variert lydbilde klarer ikke å hindre Altered Realities fra å være et vakkert og imponerende gjennomført album, og på alle måter en gledelig overraskelse.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo