Ralph Lawson
Nicola Conte
De Phazz

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nifty Little Ditty

Spansk klubb-remiksing i nu-jazz landskapet, som nok gjør seg bedre under kyndig bruk på diskoteket enn i din egen CD-samling.

Electrocugat er et spansk tremannsprosjekt godt plantet i nu-jazzleiren. Bestående av Paula Mori, Arturo Urbina og Antoine Duanel mekker de klubbmusikk med referanser til samtlige tiår siden førti-tallet. Så vidt jeg klarer å kode med mine svært marginale spanskkunnskaper, ser de gjerne at musikken deres utstråler både en laissez-faire innstilling og en touch av glamour. Det ser ut til at de har spilleopptredener på spanske festivaler og utesteder, men det er klin umulig å oppdrive engelskspråklig informasjon på dette bandet, så særlig mer bakgrunnsinformasjon er vanskelig å gjengi. Debutalbumet Visconti Con Hielo (2001) har fått en del distribusjon, og danner også mye av basisen til Lounge-Club Remixes (2002).

Assosiasjonskablene i mitt hode når jeg hører på Lounge-Club Remixes trekker mye i retning av både Nicola Conte, De Phazz og en rekke med mer eller mindre kjente elektrojazz-artister av senere tid. Musikkstilen, på tross av at dette er elektronisk dansemusikk og remiksinger, virker lite programmert og på ingen måte overprodusert. Fire av de syv låtene er remikser av egne låter fra debutalbumet utført av andre artister (Menage-Men, Coiffeur Pour Dames, Masanori Ikeda og Dj Jay). To av de andre tre kuttene er originale nye låter fra Electrocugat, mens det hele rundes av med en supersøt sommerperle remikset av Lavamatic.

Da jeg ikke har tilgang på originalene til de fire remiksete Electrocugat-låtene, er det vanskelig å si om disse avviker sterkt fra originalversjonene både i form og kvalitet. Men en ting er sikkert: selv på syv små låter på en liten samleplate (som dette på mange måter er) får bandet vist en stor bredde innenfor den elektroniske dansemusikken. Her kastes man mellom en superraff og hard vocoderpreget dansekiller i Aprendo A Bailar (Tuning Mori/Dj Jay), til mykere chillout/lounge på for eksempel Bungaloo. Danserytmene er der hele veien, men du står helt fritt til å nyte dette produktet både sittende og dansende. Likevel blir dette for klubb-mikset til at jeg synes det har noe voldsom verdi til eget hjemmebruk. Produktet som sådan appellerer nok helst til den Dj som har orienteringer i nu-jazz retningen.

Det er høyst godkjente varer, men det blir samtidig litt smått med nytt egenprodusert stoff fra Electrocugat denne gangen. I tillegg til å snuse etter debutplaten tror jeg de aller fleste tåler å stå over denne runden og heller avvente nye nytt fra spanjolene.