Marit Larsen
Marte Wulff

The Zoo - Ingeborg Selnes (2008)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Glir forbi

Super-straight popmusikk som verken imponerer eller engasjerer.

Med andreplata, Heartcore, har Bodø-jenta Ingeborg Selnes plassert seg med beina godt plantet i et glatt elektropopterreng som uforskammet bruker alle poptriksene i boka. Innpakningen er superdelikat, produksjonen er forseggjort, låtene er tidvis fengende, og artisten selv har en grei stemme uten det store særpreget. I det hele tatt glir egentlig hele plata ganske greit forbi uten verken de store oppturene eller nedturene. Kurant nok det, men ganske kjedelig.

Det er absolutt ingen skam i det å lage et reinspikka popalbum, eller å gjøre et forsøk på å skreddersy radiohiter, men på Heartcore har man lykkes sånn halvveis over hele linja. Det er et stort flertall av midtempo-låter som mer eller mindre glir over i hverandre i en ugjenkjennelig masse. Singellåta Feel It har fått sine runder på radioen, og selv om den er en god representant for innholdet på Heartcore forøvrig, peker den seg på ingen måte ut som det beste sporet på albumet.

Låtmaterialet på Heartcore er kanskje ikke det sterkeste, men Ingeborg Selnes har absolutt sine øyeblikk hvor hun viser hvorfor hun driver med det hun gjør. På It's Ok er hun definitivt inne på noe man kunne ønske å høre mer av. Det er fortsatt poppa med enkelte elektroniske referanser, men her får Ingeborgs stemme for en gangs skyld muligheten til å slippe gjennom og formidle noe. Tempoet er satt ned, og refrenget sitter umiddelbart i øret. Dette er en vakker liten låt, og den litt kjølige elektropop-sounden man har valgt å gå for på hele albumet, fungerer utmerket.

Apropos elektropop. Det er ikke så helt greit å få taket på om sounden på Heartcore er kjempefresh eller rett og slett litt utdatert. Tidvis smaker det hele litt Bertine Zetlitz, som absolutt bør ses på som et komplement, men en tilbakevendene følelse av at dette er veldig lite banebrytende sniker seg stadig innpå. Skal man være litt brutal så er det ikke så mye mer elektronika over Heartcore enn over A1 ala 2010.

Låta Kill the Night kan muligens fungere som en kul og fengende danselåt for enkelte, men i det store og det hele blir den for insisterende, og samme gjelder for uptempo-låta Artificial Plan som suser av gårde med diskobeat og oktavbass. Man tar seg i å lure på hvor det egentlig blir av artisten Ingeborg Selnes oppe i det hele. Vi har hørt før at hun absolutt har noe å fare med, men på Heartcore er det helt andre elementer enn hennes låtskriverteft og stemme som stikker av med fokuset.

Heartcore er smart laget, men forblir altfor pregløs og glatt. Enkelte gode øyeblikk redder plata som helhet, men noen høydare er den dessverre ikke.