Horace Andy

The Richest Man In Babylon - Thievery Corporation (2002)
Versions - Thievery Corporation (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Stir It Up!

Thievery Corporation kliner til med tittellåta fra et mellombra album - midt på treet altså.

De siste 10-årene er det britene som har vært ivrigst i å ta opp vest-indiske rytmer i den elektroniske populærmusikken og videreføre de kolonielle tendensene fra gamledager. Den massive ansamlingen utgivelser fra Bristol forsterker dette bildet, hvor en mengde band benyttet miksen av et moderne klinisk uttrykk og dubhåndverk med stor suksess på 90-tallet. Amerikanske utøvere i den elektroniske leieren har ikke kastet seg på denne bandvogna i like stor grad, og amerikanske kritikere var tidlig ute med å gyve løs på trip-hop merkelappen som klebret seg til Tricky, Massive Attack, Morcheeba og en håndfull andre utøvere i Storbritannia. Amerikanske Thievery Corporation har de siste årene gjort det relativt godt med en sammensmelting av ulike uttrykk som låner inspirasjon fra de vest-indiske øyer det ene øyeblikket, for så å vende snuta mot Brasils evige rytmer i det neste.

Singelutgivelsen The Richest Man In Babylon følger albumet med samme tittel. Tittelsporet er ikke det sterkeste på albumet, men er akseptabel som singel siden den tilbyr et fengende musikalsk uttrykk og dessuten fremmer et budskap som fortjener å bli hørt. Låta benytter reggaens smittende rytmer og kunne lett bli tatt for en hvilken som helst utgivelse på 90-tallet. Musikalsk sett byr ikke utgivelsen på store utfordringer med tre versjoner av låta - en original, en akustisk og en remikset. Albumversjonen lener seg trygt mot dub og reggae på rytmesiden og Notch tar seg av vokalen i samme leie som Horace Andy har gjort kjent gjennom egne utgivelser og i samarbeid med Massive Attack.

De to andre versjonene av låten er ikke spesielt interessante, og fungerer kun som skuffende fyll på denne singelutgivelsen. På den akustiske versjonen av låta føres vokalen av Zeebo i et mer sombert uttrykk. Med akustiske gitarer og håndklapping får låta et leirbålpreg som kler den overraskende godt, men det løfter ikke singelen i nevneverdig grad kvalitetsmessig. Som seg hør og bør er det klint på en remiks avslutningsvis. Groove Corporation lener seg tungt på dubrytmen og blåserne for å presse frem litt ekstra driv fra låta. Miksen skiller seg ikke nevneverdig fra originalen og blir bare meningstomt fyll på denne utgivelsen.