Thirty I Love Yous

Steve Forbert
John Hiatt

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fram fra halvmørket

En gammel traver lusker rundt i manesjen uten å gjøre de store akrobatiske krumspringene.

Svenske Michael Saxell er en ringrev innen låtskriverhåndverket. I 1975 reiste han som nittenåring til Vancouver i Canada, spilte gitar på gaten og jobbet seg opp den harde veien. Han prøvde seg med et par album på åttitallet uten det store oppstusset, og ble i stedet profesjonell låtskriver. Siden har mer enn 250 av låtene hans blitt spilt inn av artister i ulike sjangere. Nitten år etter forrige plate er han nå tilbake.

Kanskje har Saxell følt at han har hatt noe å ta igjen. Han har i alle fall presset inn femten låter på platen. Formelen er ukomplisert med hovedsaklig akustisk gitar og vokal. Det varieres med litt piano, noe bass og perkusjon, og harmonier på et par låter, men kun som beskjedne pålegg til Saxells fingerspill og rustne stemme. Låtene flytter rundt i et landskap av nedtonede viser og countrytoner, med små innslag av engelsk sekstitallspop.

Sangene holder ellers jevnt akseptabel kvalitet. Innimellom løfter platen seg også fra det middelmådige, blant annet på den utmerkede Two Men, hvor Saxell har samarbeidet med countrystørrelsen Dickey Lee. Dessverre mangler Saxell stemmen til å løfte låtene. Korrosjonen har gått løs på stemmebåndene og fremføringen mangler noe i særpreg og kraft. Saxells evne til å frasere og presse språket er ikke akkurat Bob Dylan, men det er i alle fall en lettelse å høre en svenske framføre låter på engelsk uten en gnagende svensk aksent. Og det er ekte, uten dikkedarer, sympatisk og upretensiøst.

Tekstmessig har Saxell heller ingenting å skamme seg over. Han har et bedre grep om det engelske språket enn den gemene hop av skandinaviske artister. Tematisk kunne det ha vært mer spennende, men det er godt og trygt å være i Saxells verden. Sangene handler gjennomgående om minner og oppbrudd, om rastløshet og utfartstrang og det å være på leting. Og om kjærlighet, selvfølgelig. Lengselen og nostalgien er på grensen til det påtrengende innimellom, men humor og en underliggende positivitet gjør at det aldri blir patetisk. Uansett får det Saxell til å fremstå som en voksen mann som ser seg tilbake.

Michael Saxell er en slik artist som aldri kommer til å bli særlig kjent, men som yter stor anerkjennelse blant andre musikere. Vi får tilgi at han har skrevet låter for dansebandene Arvingarna og Lasse Stefanz. Med Wonky Windmill treffer han nok helst et litt eldre publikum.