cover

Woman King

Iron & Wine

CD-EP (2005) - Sub Pop / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Iron Man

Seks låter om Kvinnen. Fortalt med bløt røst fra varm og fuktig Florida-bris.

"No hands half as gentle
or firm as they'd like to be
Thank God you see me the way you do
strange as you are to me

It is good in my lady's house
every shape that her body makes
Love is a fragile word
in the air, on the length we lay..."

Når Miami-baserte Sam Beam synger slike ord er det med en følsomhet som knapt noen kan matche. På Woman King er det mange slike øyeblikk. Den seks spor lange EPen dreier seg i hovedsak om Kvinnen. På godt og på vondt. Her er de alle sammen, elskerinnen og moren, fristerinnen og konen.

"We were born to fuck each other
one way or another..."

...synger Beam på Evening On the Ground (Lilith's Song). Det direkte språket passer til en smule røffere stil enn det vi har vært bortskjemt fra denne kanten tidligere. Beam har fremstått som lavmælt og sober i både språk og tone, det er han forsåvidt fremdeles, men han har guffet opp både tempo og økt instrumenteringen noe mer enn tidligere. Kanskje er det produsent Brian Deck (Red Red Meat, Loftus, Califone) som har sørget for et kraftigere og mer gjennomarbeidet lydbilde, et stykke unna lo-fi'en fra debuten. Den smukke stemmen til Beam er fremdeles helt sentral, men han omgir seg nå med et større utvalg av slagverk, elektrisk gitar, fiolin, banjo og piano, og ikke minst harmonisang med søsteren Sarah. De følsomme akustiske visene hans må dermed jobbes inn i et bandformat, mer enn hvile seg på en enkeltsittende visesanger. De vender i større grad seg mot sørstatsrockens sump-elementer og isolert fjellmusikk, ikke minst takket være de perkussive elementene som preger platen (og som hinter svakt mot soundet til nevnte Califone).

Av de mer neddempede visene står smellvakre My Lady's House og Jezebel. Sistnevnte tør være kjent som Ahabs kone og en mektig, ansett som meget ond fristerinne, bibelsk kvinne. "Born to be the woman we could blame" som Beam synger et sted. Hun tilhørte Baal-kulten og led en fryktelig skjebne; kastet ned på gaten av evenukker, overkjørt av Jehu, revet i filler og spist av hundene:

"Who's seen Jezebel?
She went walking where the cedars line the road
Her blouse on the ground
where the dogs were hungry, roaming..."

Ingen kan sy videre på en slik historie på så imøtekommende vis. Og mens vi er inne på bibelske allusjoner:

"Mary, carry your babe
bound up tight like lips around a whimper
your fingers over my face
Blind eyed Sampson driven to the temple
and night birds digging until dawn
Freedom hangs like heaven over everyone
Ain't nobody knows what the newborn holds
but his mama says he'll walk on water
and wander back home..."

...som er et utdrag fra Freedom Hangs Like Heaven, som sammen med tittelkuttet og Evening On the Ground (Lilith's Song) er blant de mest rytmisk drevne og up-tempo låtene som har kommet fra denne kanten. Med en mørk, nesten forstyrret uro kunne de nesten like gjerne tilhørt David Eugene Edwards og et av hans prosjekter (Woven Hand, 16 Horsepower) som la oss si Simon & Garfunkel som har blitt nevnt som en tidligere referanse.

Iron & Wine er noe av det mest lindrende man kan behage sine ører med, og det er vel bare et spørsmål om tid før han dras opp til hovedstrømmen. Med så mange plater bak seg på kort tid kunne faren for overdose vært tilstede, men så er ikke tilfelle. Alle de gode elementene fra tidligere er ivaretatt, men Woman King er et forsiktig skritt videre i karrieren for Beam. Man skulle nesten tro djevelen hadde tatt bolig i den milde skjeggete læreren. Eller kan det være en kvinne?

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Motörhead - Inferno

(SPV)

De gamle er ikke bare eldst. De er også råest, mest grisete og aller tøffest.

Flere:

Windir - Valfar, Ein Windir
Mclusky - The Difference Between Me and You Is That I'm Not on Fire