Sigur Rós
Animal Collective
Hanne Hukkelberg

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Roper ikke høyt

Silje Nes går stille i dørene, men gjør allikevel en tydelig entré.

Det er noe litt mystisk og uhåndgripelig over hele artisten Silje Nes. Jenta fra Leikanger i Sogn har en snodig evne til å lage musikk som er lavmælt og insisterende på samme tid. I 2007 høstet hun gode kritikker for debutplata Ames Room som ble utgitt på det småsære britiske selskapet Fat Cat Records, og når hun nå er aktuell med oppfølgeren Opticks, velger hun ikke akkurat minste motstands vei. Fengende refrenger og invitasjoner til sing-along må du nemlig lete lenge etter hos Silje Nes.

Hva man egentlig skal kalle en slik samling av låter som Silje Nes har satt sammen på Opticks er ikke så lett å svare på, og når alt kommer til alt slett ikke så viktig heller. Hun opererer i et musikalsk rom som strekker seg fra det akustiske, via den lettfattelige pop'en, over i et varsomt elektronisk uttrykk. Hun styrer skuta helt og holdent selv, og som den multiinstrumentalisten hun er trakteres en rekke ulike instrumenter i god gjør-det-selv-stil.

Oppskriften er i stor grad den samme som på førsteplata, selv om hun tydelig har ekspandert lydbildet merkbart siden sist. Det låter både friskere og modigere, og ikke minst mer helhetlig, som om hver musikalske sekvens har en spesifik, tiltenkt rolle. På mange måter minner det hele om et slags gigantisk musikalsk lappeteppe. De fleste låtene er bygd opp av flere små bruddstykker som bearbeides og deretter plasseres sammen. Rekkefølgen er kanskje ikke det viktigste. Hovedsaken er at alle bitene må være med før teppet er komplett.

Albumet åpnes med låta The Grass Harp, som i all sin enkelhet fungerer som en fin invitasjon inn i Silje Nes' stillferdige låtverden. Hennes nærmest hviskende vokal er ikke nødvendigvis så lett å oppfatte hele tiden, så det tekstlige havner for det meste i bakgrunnen både på denne låta og de fleste andre, men det er liksom ikke så farlig. Det svevende og meditative drone-uttrykket på The Shades bringer tankene inn på inspirasjonskilder som for eksempel Sigur Ros, som forøvrig opererte sammen med nettopp Fat Cat på sine første utgivelser, og hvis man bare holder ut åpenbarer det seg en hel verden av små, vakre øyeblikk.

For stikkordet er nettopp å holde ut. Opticks er ikke ei plate som setter seg umiddelbart i øret, og egner seg nok best for lytteren med god tid og rolig puls. Dette er ikke musikk som tar deg med verken til de store høydene eller de dype daler, og er det noe man kan sette fingeren på så er det at litt flere konstraster antagelig hadde gjort godt for tålmodigheten til den gjennomsnittlige lytter.

Det er heller ikke så lett å peke på konkretre høydepunkter på Opticks. Hele plata flyter på mange måter sammen til en litt uklar, men definitivt god drøm, hvor detaljene egentlig ikke er så viktige. Du bare våkner opp med følelsen av du har vært med på noe fint.