Controversy - Prince (1981)
1999 - Prince (1982)
Purple Rain - Prince (1984)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Raspberry Fields

En tilbakeskuende og eksperimenterende prins løser en nærmest umulig oppgave med håret strøket bakover på den ene siden.

Er det mulig å innbille seg forventningene som hang over Prince før utgivelsen av Around The World In A Day? Hvordan følger man opp millionselgeren Purple Rain? For Prince var valget tilsynelatende enkelt; man gjør stikk motsatt av det alle forventer seg; forkaster poprocken og ser bakover og fremover samtidig. Valget er kanskje ikke så rart, tatt i betraktning Princes nyvunnede superstjernestatus, og de veivalgene dette bød på. Inntil utgivelsene av 1999 og Purple Rain hadde Prince beveget seg godt på siden av mainstream, Billboard-toppende pop, så hvorfor skulle han fortsette suksessen med Purple Rain 2? Pengene strømmet inn og Prince så sjansen til å bygge opp sitt eget studio og innspillingsfort, Paisley Park. Med økte produksjonsmidler og et plateselskap hellig overbevist om at denne mannen må få gjøre sin greie, leker Prince seg tilbake til 1960-tallet og oppdaterer hippietidens psykedelia. Det var knapt nok mulig å gjøre et mer uventet sprang innen popsjangeren fra den avsluttende tittellåta på Purple Rain til den innledende tittelmelodien på Around The World In A Day i 1985. Prince tok sjansen og reddet karrieren.

Det er kjærlighetssommeren, fri kjærlighet og John & Yoko som dominerer innledningen på Around The World In A Day. Som et svar til The Beatles' Sgt. Pepper, leverer Prince en eklektisk rundreise utenfor tidens og rommets begrensninger. Med en musikalsk Edens hage i form av tittellåta åpner Prince en Pandoras boks av et album, som overrasket og skjøv mang en lillakledd Prince-fan av banen. Selv om musikken ikke er særlig nyskapende, var overgangen fra Purple Rain så sjokkartet at Prince sto frem som om han har gjenskapt seg selv og oppdatert musikkhistorien samtidig. Hippieflørten fortsetter på hyllesten til Prince' nye lekestue, Paisley Park, hvor indre fred og troen på høyere makter står i sentrum. Prince synger om en verden uten regler og normer, med tydelige henvisninger til egen musikk og karriere. En gang for alle slår Prince med albumet Around The World In A Day fast at han ikke har tenkt å la seg kontrollere av rådende trender.

Det var nok en og annen ansatt på Warner Bros. som rev seg i håret da Prince la masteren til Around The World In A Day på disken. "Hvor er Let's Go Crazy og Purple Rain?", må de ha hvisket seg i mellom. Prince svarer freidig med strykere og skrudde låter som Tamborine og Pop Life, samt utleverende detaljer i Condition Of The Heart. Det var klart at Prince ikke ville bli den pengemaskinen for Warner som 1999 og Purple Rain ga forhåpninger om, og salgstallene stupte. Singelen Raspberry Beret reddet noe av inntrykket, kommersielt sett, men albumet ble aldri en salgsmessig oppfølger som matchet Purple Rain. Isteden forsterket Prince sin status som musikalsk auteur, med en evne til fornyelse som senere kun tangeres av Madonna i popuniverset.

Warner Bros. gjorde tapre forsøk på å følge opp singelsuksessen til Raspberry Beret, men nådde ikke gjennom i like stor grad med singlene Paisley Park, America og Pop Life. Around The World In A Day er i stor grad et helstøpt album som gir mening i sin helhet, men som i mindre grad leverer klare radiohitter. Prince maktet ikke, eller ønsket ikke, i denne perioden å gjøre like stor nytte av det relativt nye videomediet som de konkurrerende superstjernene Michael Jackson og Madonna gjorde. Prince fremstår som svært sky og er knapt nok synlig i mediebildet under lanseringen av albumet. Etter å ha turnert kontinuerlig i USA med de foregående albumene, droppet han da også å turnere med Around The World In A Day.

Pop Life står frem som et av de sterkeste sporene på albumet, med en tekst som tar et oppgjør med egen suksess og livet som superstjerne; "What you putting in your nose / Is that where all your money goes?" Prince har funnet svaret til verdens problemer i en opphøyd enhet av guddommelighet og seksualitet, og da gospeltonene fra The Ladder tones ned, avslutter Prince rundreisen med et meget personlig og alternativt møte med sin gud på Temptation.

Når man ser karrieren til Prince under ett, er Around The World In A Day en logisk oppfølger til det millionselgende albumet Purple Rain. Det er ikke første gang artister med suksess gjør drastiske stilendringer, og gjenoppfinner egen karriere i denne prosessen. Hvis Purple Rain klargjorde noe av tåkelaget rundt artisten Prince, greide han med Around The World In A Day å forvirre publikummet og kritikerne på ny, slik at man aldri ville vite hva Prince kunne by på rundt neste sving. Mange vil nok si at det var Purple Rain som skapte legenden Prince, men oppfølgeren har vært like viktig for å forstå kompleksiteten bak geniet.