(did I tell you about my reviews?)

Jefferson Airplane
Canned Heat
The Grateful Dead

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Hilsen Janis

Ny samleplate fra Janis Joplin, denne gangen krydret med personlige brev.

Love Janis er en samleplate som sannsynligvis er mest for nybegynnere. Denne skiva har ingen låter som ikke er gitt ut tidligere, men for samlere inneholder den 11 personlige brev som Janis skrev til sin familie i perioden 1966 til 1970. Det er både disse brevene og sammensetningen av låtene som gjør at denne plata vil gjøre seg pent i CD-hylla hjemme.

Vi følger Janis fra hennes tidlige år, som drop-out. Love, Janis starter med den rølpete, men såre whiskey-låten What Good Can Drinkin' Do. Den ble spilt inn i 1963, sammen med blant andre Jorma Kaukonen, som senere spilte i Jefferson Airplane. Den ble forøvrig gitt ut på samleplata Janis som kom ut i 1998.

Deretter følger vi henne gjennom de første, tøffe årene med Big Brother & The Holding Company, hvor hun jobber hardt for å overbevise familien og seg selv om at hun en dag vil bli en stjerne. De lever fra hånd til munn, men er samtidig store stjerner blant San Fransiscos hippier. Down On Me og Women Is Losers er ingen tilfeldig utvalgte låter da de står i sammenheng med brevene. Piece of My Heart, Summertime og Ball and Chain (hentet fra Cheap Thrills) føyer seg også inn som gode låter tilpasset brevenes innhold fra denne tiden, men disse låtene er jo strengt tatt ikke fra de samme årene som hun sliter for å overleve.

Cheap Thrills kom ut i 1968 og ble gjennombruddet for The Big Brother & The Holding Company. Fra da av ble det mer gyldne tider for Janis og Co. Men selv om penger og suksess regnet ned fra Colombia Records' himmel, dryppet ikke lykken like mye på Joplin. Dette uttrykkes gjennom låtene A Woman Left Lonely, Try (Just a Little Bit Harder) og Little Girl Blue fra albumene Pearl og I Got Dem Ol’Kozmic Blues Again, Mama!

Janis Joplin er blitt stjerne og gir ut sitt første soloalbum i 1969 med nevnte I Got Dem Ol’Kozmic Blues Again, Mama!, sammen med Kozmic Blues Band. Janis får litt pes for å ha forlatt det gamle bandet sitt i USA, men gjør likevel stor suksess - spesielt i Europa.

Hun drar på ferie til Brasil for å tenke, blir forelsket i en "wonderful man", vurderer å gifte seg og skifte livsstil. Hun rekker kun å tenke tanken. Janis velger heller å la kjæresten dra videre på sin rundreise alene, med løfte om å komme etter. Pearl blir nå til, men den blir ikke gitt ut før i 1971, året etter hennes død. Me And Bobby McGee, Mercedes Benz og Get it While You Can avrunder Love, Janis. Hun høres friskere ut, lykkeligere og villere ut nå enn på de første låtene, men også mer sliten og fandenivoldsk, med en sterk ironisk undertone av at hun har kjent sjelen smake på verden. Hun døde av en overdose heroin i 1970, 27 år gammel.

Dette er altså ikke en samleskive med nye godbiter for den som kjenner Janis Joplin fra før, så i utgangspunktet er det ikke et must å ha denne plata. Det som likevel skiller denne fra tidligere samleutgivelser er at den rett og slett er en så personlig utgivelse som du kan få fra en person som har vært borte fra jordens overflate i 30 år.

Dette er også ikke minst en veldig pen utgivelse. Coveret er pyntet med Janis' håndskrift og flotte bilder av jenta som ble kåret til klassens styggeste gutt (ja, gutt) på High School. Inni coveret finner du en kort biografi og en hilsen fra Janis' lillesøster Laura. Det er kanskje litt skummelt å nevne at man savner låter på slike samleplater, men jeg kan likevel ikke dy meg for å si at Kozmic Blues burde vært viet en plass i dette knippet av Janis-låter.