Jimmie Dale Gilmore
James Intveld

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Country lever

Selv om Dale Watson på coveret poserer foran en gravsten som erklærer countrymusikk for død, er han selv bevis på at det ikke er tilfellet.

Dale Watson er en av disse outlaw country-musikerne som aldri helt har passet inn i Nashville, og som heller aldri har brydd seg særlig om det.

Med fandenivoldsk innstilling, tatoveringer og tekster med mening har Watson fulgt sitt eget hjerte og gitt ut plater i landskapet mellom country og rockabilly i en årrekke. Etter en tung periode hvor Watsons forlovede døde og rusmidlene fløt, er mannen nå tilbake med et album som er tydeligvis inspirert av Johnny Cash og derfor mer country enn rock. Heldigvis er det ekte country, slik Cash spilte den, ikke som hattemafiaen i Nashville liker å presentere popmusikk som country. Eller som en vis mann sa: Det er country som når country var country.

Forhistorien er at Johnny Knoxville (Jackass), som eier Cash' gamle hytte i Henderson, Tennesse, inviterte Watson til å spille inn plate i hytta. Watson tok med seg mobilt opptaksutstyr og gjorde hytta til et studio for noen dager. Det er blitt et album der Cash' skygge hele tiden ruver, ikke minst fordi Watsons stemme ikke låter ulikt The Man in Black i yngre dager. Til å hjelpe seg har Watson fått med seg veteranmusikere fra Austin. Pedal steel og fele sørger for et skikkelig autentisk lydbilde, men selv om musikerne er bunnsolide, er dette ikke solistenes album. Her er det tekstene og melodiene som er i fokus, og musikken er mer bærebjelker for Watsons formidling av historier.

Watson har skrevet alle tekstene selv, faktisk i løpet av tre dager på hytta til Knoxville, og de fleste er gode. Singelen Justice For All handler om den moralske konflikten mellom tilgivelse og hevn, der fortelleren helst vil skyte ned gjerningsmannen med et smil rundt munnen. Flere av tekstene handler om sorgprosessen etter forlovedens død. I Time Without You forbanner fortelleren sitt sterke hjerte for fortsatt å pumpe blod rundt i kroppen når alt han vil er å dø og få møte igjen sin kjære på den andre siden. Han ber henne snakke med sjefen; "Talk to the man, I know you can, help me get my wings".

Samme tematikk preger tittelsporet, som handler om at livet deler ut mange tunge leksjoner, og at det dreier seg om å takle disse, siden det eneste vi egentlig består av er minnene vi har opparbeidet og etterlater oss. Runaway Train handler om å leve livet som et løpsk tog, alltid på jakt etter noe udefinerbart; om et sug som ikke gir seg og som fører til et liv preget av uro og tøffe tak. Dyster tematikk altså. Jeg nevnte at Cash' ånd svever over dette prosjektet, og Watsons tekster går på mange måter hånd i hånd med countryens naturgitte fokus på livets utfordringer. Men ikke alt er tristesse; Hollywood Hillbilly handler om en countrymann som lever i åsen i Hollywood, mens han drikker hjembrent og hører på Cash, Nelson og Williams.

Du kan ta mannen ut av country, men aldri country ut av mannen.

Dette er et album som fremfor alt viser at tradisjonell country slik folk Cash spilte den, fortsatt har livets rett. Og Watson gjør mye riktig. Han har stemmen, innstillingen, tekstene og den sløye stilen som skal til for det skal bli bra. Men med en spilletid på 27 minutter og låter som er gode, men ikke eksepsjonelle, er denne plata på ingen måte revolusjonerende eller så dyptpløyende som for eksempel Townes Van Zandt eller Steve Earle kan være.

Men det er en hyggelig halvtime med en mann som fortjener respekt og oppmerksomhet.