Rhapsody
Therion
Blind Guardian

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Farvel Elisa

Noe for enhver smak fra Dark Moor denne gangen. Tre grunnmedlemmer melder seg ut via en eksperimentell og sammensatt plate.

Dark Moor ble dannet i Madrid så tidlig som i 1994, men det skulle ta fem år før deres første skive, Shadowland, ble utgitt. Etter dette har bandet kommet med årlige utgivelser fram til i dag. Med Between Light And Darkness tar Dark Moor avskjed med hele tre av sine faste medlemmer. Albert Maroto, Jorge Saez og Elisa C. Martin har alle bestemt seg for å forlate bandet av musikalske grunner. Sistnevnte vil nok helt klart savnes mest, noe man spesielt hører på de fire første sporene på denne skiva. Elisas stemmeprakt er på mange måter ryggraden i bandet, og det kan bli interessesant å se hva Dark Moor kan få til uten henne.

Between Light And Darkness er ingen vanlig Dark Moor-skive. Tidligere har bandet stort sett holdt seg til symfonisk powermetal, ikke ulikt Rhapsody. De fire første sporene på denne utgivelsen er derimot nesten for ballader å regne. De elektriske gitarene er byttet ut med akustiske, og tempoet er dratt flere hakk ned i forhold til tidligere utgivelser. I tillegg gjør instrumenter som harpe, fiolin og fløyte en flott entré. På førstesporet, Memories, fungerer dette veldig bra - det er rett og slett en knakende god låt med et meget fengende refreng. De neste to sporene fortsetter i samme stil, og også disse fenger bra. Elisa, som ved tidligere utgivelser har vært litt bortgjemt bak en mur av gitarer og trommer, har en mer sentral plass i lydbildet - noe hun absolutt viser seg verdig. Stemmen hennes er meget behagelig, og den tilføyer sangene det lille ekstra. Echoes Of The Sea, blir den første nedturen på skiva. Den gode feelingen som til nå har bygget seg opp, blir brutalt revet vekk i en instrumental grøt av et klassisk verk som ikke hører hjemme på skiva i det hele tatt. For fansen handler Dark Moor spesielt om Elisas stemme, og da må de la dama synge! Blir nesten det samme som å ta gitaren fra Jimi Hendrix før han entrer scenen. Er jeg i humør til å høre på klassisk musikk putter jeg noe helt annet enn Dark Moor i spilleren. Jeg ser heller ikke bort fra at denne type eksperimentering også kan være grunnen til at tre av de faste medlemmene sier takk for seg.

Av de fire siste låtene er tre bonusspor fra tidligere japanske og koreanske utgivelser, samt en orkesterversjon av Dies Irae (Ja, den ja.). Nå får bandet tilbake noe av sin vante sound. Gjennom Mistery Of Goddess og The Shadow Of The Nile beviser bandet at de mestrer powemetal-genren også. Sistnevnte faller spesielt i smak hos undertegnede med sin Therion-lignende sound. Avslutningen på skiva trekker dessverre ned på den totale følelsen jeg sitter igjen med. På Dies Irae klarer de igjen å blande klassisk musikk inn, og denne gangen går det til og med ut over Mozart. Denne versjonen av Mozarts Dies Irae imponerer meg ikke, og den mangler totalt det nødvendige trøkket og tyngden man forventer fra dette bandet.

Alt i alt en meget variert og bra skiva der Dark Moor beviser at de er i stand til å lage meget gode låter. Jeg vil spesielt trekke fram Memories og Mistery Of Goddess som bra hit-materiale. Minus for enkeltpartier og sanger som overhodet ikke burde fått plass på denne skiva.

Paganus - Kalla

(Earthwood)

Paganus ivrer for at vi på nytt skal ikle oss skogspelsen og ikke bryte en kontinuitet som har vart i titusener av år.