Love Is a Dog From Hell
Tilbake...
Silver Fox

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Follo Rock City!

En utmerket guide til Folloscenen med mange lovende takter.

Mas-Kina Recordings fra Follo har tatt ansvar for å få utgitt en skive som skal vise at området fostrer musikere av høy kvalitet og spennvidde sentrert rundt indie, hardcore, emo/screamo. Mas-Kina har fått litt oppmerksomhet i forbindelse med utgivelsene fra Rumble In Rhodos og Infidels, begge med hver sin EP som fortjent mottok mange lovord. Infidels har for øvrig sett seg nødt til å endre litt på bandnavnet for å unngå forvekslinger med diverse Bob Dylan coverband - og det er det i alle fall helt sikkert at de ikke er! Så fra nå av så har de det mye mindre tiltalende navnet Infidels Forever.

Follo For Faen! åpner uansett med nettopp disse to bandene. Rumble In Rhodos aller først med catchy The Weight of This Mistake fra EP med samme tittel (2004). Infidels leverer minst like sterkt med In This Life or the Next, et av høydepunktene fra deres Open Channel EP (2004). Begge er låter som har sterke og kontante fengende popmelodier i en hardere innpakning.

Starguns bidrag holder, i likhet med deres Komputer Age EP (2004), ikke helt samme høye nivå. Det blir blekt i forhold til kameratene fra labelen, og hakket for anonymt til å være et navn man merker seg. Men det går jo alltids an å fikse på det, så man kan jo håpe at Stargun klarer å finne seg selv i større grad innen neste gang vi hører fra dem.

Insense er et par hakk mer brutale, og har allerede rukket å slippe to album. Soothing Torture kom ut tidligere i 2005, og det er fra dette albumet låta I, Deviant er hentet fra. På en hard og brutal måte er Insense med på å markere Follo på kartet. Det er absolutt et spennende band, og et liveband man ikke bør la passere usett!

Sissy Wish har også blitt slengt med på denne samleren, med Doubletip Atari fra debutskiva You May Breathe (2004). Og for all del, det er da alltid trivelig å høre unge Siri Wålberg, men hun blir litt malplassert mellom Insense og Cherry Corvette her. Det var vel litt av målet med denne skiva også da, å vise spennvidden i Folloscenen, og det klarer de jo med glans. Big Muff 68 er også et relativt nytt navn, og har en sterk låt i This Drug Will Set You Free. Et tungt, seigt riff er tema her, og sender tanker til band som El Caco og Pawnshop. Cherry Corvette ditto på Like We Used To som har et ganske så fett riff. Blind Archery Club gjør at Sissy Wish ikke blir helt alene om å virke ensom på denne samleren. Her flyttes vi fra tunge gitarriff til lett, melankolsk gitarpop.

The Dog er et annet nytt navn som imponerer på denne samleren. Det var derfor jeg skuffet stakk innom deres hjemmeside og så at de samme dag pakket lekene og takket for seg. Love Is a Dog From Hell er en vanvittig kul låt, spilt inn spesielt for denne samleren. En EP ble spilt inn før de rakk å pakke sammen, så man kan jo håpe på at den blir tilgjengelig i en eller annen form. Denne låta er i alle fall tilgjengelig på bandets hjemmeside, så jeg anbefaler å sjekke ut den.

The Dog er ikke alene om å takke for seg. I februar ga Angora Static beskjed om at de ikke lengre kom til å spille sammen. Ut fra det de leverer på denne skiva, så var det ikke det største tapet, selv om Kalashnikov Retro er en helt grei låt. Det største problemet til Angora Static er vokalen, som høres ut som den sprekker hele tiden. Rusten leverer en veldig gjennomsnittlig sak, de prøver alt de kan å løfte taket, selv om det blir med forsøket denne gangen. Innsatsen er det ingenting å si på, og det høres ganske kult ut faktisk. Når det gjelder Twang, så virker det litt som om de prøver å ta opp tråden fra Seigmen anno Total, men har nok et godt stykke igjen før de kan hevde seg noe særlig. De lider også litt under et ganske slapt lydbilde, men det må nok litt mer til enn dette for å overbevise meg, i alle fall.

Seks år etter debutskiva, og ett år etter oppfølgeren, finner vi The Unmist på en samler for Follo. The Unmist var vel i grunn et must på en skive for å feire Follo. Disse gutta (for øvrig noen av de samme folka som spiller i Infidels, The Cumshots og Big Muff 68) har fått rykte på seg som et av de mest spennende banda i landet. Ryne Speaks (fra 2003) er uansett et knallbra album, og de som enda ikke har gjort det bør sjekke det ut snarest.

Follo For Faen! beviser at Follo har mye mer å by på enn Mayhem og Ottar "Big Hand" Johansen, og viser at mye av det holder et høyt nivå. De fleste som følger litt med har sikkert allerede fått med seg The Unmist, Infidels, Sissy Wish, Insense og Rumble In Rhodos. Disse representerer med hvert sitt sterke bidrag, sammen med en håndfull andre spennende band. The Dog, Big Muff 68 og Cherry Corvette er alle band som det kan lønne seg å følge mer med på. Dessverre er det over før det begynte for et av de som fremstår som mest spennende, nemlig The Dog. En EP kan være på vei, så vi får bare krysse fingrene. Ellers er det også et par som har en del å jobbe med før de kan satse på noe større, men det blir aldri dårlig.

At Follo For Faen! fungerer veldig bra som skive er vel litt drøyt å si. Men det er mye bra her, og skiva funker utmerket som en guide til det tydeligvis yrende kreative musikkmiljøet i Follo. Og det var vel det som var meningen.

David Thomas Broughton - The Complete Guide to Insufficiency

(Plug Research)

Enkelte har det i blodet. Noen besitter kvaliteter som andre bare kan drømme om. Møt David Thomas Broughton.