Jackie-O Motherfucker
Faust

We Move Through Weather - Tarentel (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

De lange droners natt

Astronauter fra California viser muskler. To plater med brennende ghettobeats, frirock og destruert ambient.

Dette er San Francisco-bandets oppfølgerplate til kritikerroste (i hvert fall her på groove) We Move Through Weather fra 2004. Oppfølger i betydning av at platen(e) består av materiale som de fortsatte med etter innspillingen av Weather. Det er ikke dermed sagt at de har skrapet restlageret for alskens lort, men mengden tilsier i hvert fall både kreativitet og spilleglede. Platen ble opprinnelig utgitt som en LP-serie, og er også tilgjengelig nå i samlet form over fire vinylplater. Ghetto Beats on the Surface of the Sun er 2 1/2 time inn i Tarentels merkverdige verden av dekonstruerte beats og solbrente lydmalerier.

Tarentel er løsrevet fra form og fasong etter ordinær målestokk, og fortsetter med dette tendensen fra forgjengeren. Det betyr at ambient og post-rock har blitt mer utdaterte begreper, til fordel for et mer friform-arrangert sound sentrert rundt "beats", i betydning av eksperimentell slagverksbruk. Tarentel eksisterer i et rom uten vegger, i en verden uten grenser.

Ghetto Beats on the Surface of the Sun er en meget talende tittel ("ghettoen" er altså ikke i Harlem eller East LA hvis noen skulle trodd det), og en mektig kraftdemonstrasjon fra denne kanten. Den kan med glede nytes i sin helhet, men et par eksempler kan illustrere hva de har å tilby her. På kvarterlange Somebody Fucks With Everybody stikker vi hodet inn i et romskip mens det letter fra jorden, og blir med ut i space. Bestående av monotone droner og skrapende feedback-doom nærmer Tarentel seg her SunnO))) i både kraft og utholdenhet. Først etter 11 minutter utløses spenningen med Jim Redds trommer, som bidrar til å opprettholde et visst driv midt inne i all romforskningen. Mange av sporene på CD2 er korte sveip langs måneoverflaten, forbi svarte hull og gjennom gedigne tåkeskyer. Tarentel blir aldri "ambient" i tradisjonell forstand, til det har de for mye forstyrrende elementer i sin musikk; elektronisk knitter og instrumentale utskeielser. Låttitler som Stellar Envelope, A Crystal Size of Our Moon in the Heart of a Pulsating White Dwarf, Cosmic Dust og Where Time Forgot hinter uansett om at de både mentalt og musikalsk trives like godt i verdensrommet som på jordkloden.

All Things Vibrations er også et drøyt kvarter med drivende rytmer som binder sammen hengende gitartoner som langsomt bølger frem og tilbake og tar oss med dypt inn i hypnosen. Jevnlange Sun Place slipper i enda større grad til de tribale elementene som ligger latent hele tiden med sin frie motorikk som gradvis oppløses og svinner bort i intet. Det er flere slike nærmest endeløse spor her, men legg også merke til noen av de helt korte, fullendte låtene og ikke minst styrken som ligger i helheten her.

Vinyutgaven vil sikkert tilfredsstille feinschmeckerne blant oss, men også CD-utgaven er flott med utbrettscover i papp og fargerike illustrasjoner som kan nytes mens musikken forklarer hva vi ser. Dette er en plate med mange skjulte rom, en slik du ikke blir ferdig med før midnatt og hvor du vil finne mange overraskende momenter - gang på gang.