Goldie
Roni Size

Earth - LTJ Bukem & Diverse artister (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Wicked

Producer-serien til Good Looking Records presenterer godsaker fra gudfaren LTJ Bukem. Mye godt har det blitt også.

Danny Williamson, bedre kjent som drum'n'bass- og breakbeat-guru LTJ Bukem, var en av dem som skjønte tegninga fort. Den britiske acid house-scena som eksploderte på slutten av 80-tallet var ikke bare et blaff; Pat Sharp og hockeysveisen, samt djevelprodusentene Stock, Aitken & Waterman og alt annet som hadde regjert 80-tallet, var i seriøs trøbbel. Et nytt musikalsk uttrykk ulmet i undergrunnen og var klar for å ta steget opp fra ulovlige warehouse-fester. Når ny-hippie-idealismen rundt den tidlige rave-scena og "the 2nd summer of love" dabbet av kunne forutseende DJer innta entreprenørposisjonen i housekulturen. Unge Williamson var blant de første i køen, og var snar til å gi ut skiver under navnet LTJ Bukem, etablere plateselskapet Good Looking Records og klubbkonseptet Speed i Londons Charing Cross Road.

Mer enn 10 år etter den grensesprengende 12-tommeren Logical Progression, er Speed historie, men Good Looking Records lever i beste velgående og LTJ Bukem er et respektert navn for klubbere over hele verden. Å høre Logical Progression i 2002, som en del av Producer-serien på Good Looking Records, er sterkt. Man blir med ett hensatt til det tidlige 90- tall og det karakteristiske, spinkle rytmeracet som drum'n'bass bestod av på den tida, med fet bass luskende i bakgrunnen. Uttrykket er mindre nyansert enn dagens drum'n'bass, og de øvrige lydelementene fremstår som velbrukte i dag, men man blir også klar over hvor annerledes LTJ Bukem og hans medsammensvorne må ha hørtes ut for et nytt publikum. Logical Progression tar breakbeat til et nytt nivå og utforsker rytmemønstre som kun den hardbarka jazzist var bevisst. Det finnes bare ett dekkende ord for å oppsummere LTJ Bukems inntreden i musikkuniverset: Wicked!

Logical Progression ble fulgt opp av Demon's Theme i 1990. På Producer 05 - Rarities presenterer Bukem Part II av låta, med et uttrykk som er typisk for mye av den elektroniske musikken på den tida. Både panfløyter og delfinlyder er representert, som det så ofte var da 90-tallet ennå var ubrukt. For de av oss som plukket opp Goldies album Timeless i 1995 er dette kjente takter, men glem ikke at Bukem var der fem år tidligere. Det er først og fremst Bukem som foregangsmann som presenteres på Producer 05. Når A Couple Of Beats presenteres i utvalget er det som om Roni Size har tatt kontroll over CD-spilleren. Sizes Newforms fra 1997 var gjenganger i min spiller på den tida, men igjen tilbakeviser Bukem enhver påstand om nybrottsarbeid fra Size.

Det var ikke før i 1993 og utgivelsen av langspilleren Music at jeg fikk høre om mannen med hornbrillene som briljerte med rytmer. Før det hadde jungle og drum'n'bass i mine ører kun vært noe for undergrunnsradioen i London. Music satt rytmene i system og gjorde logikk ut av rytmekjøret. Bukem introduserte måtehold og følsomhet til en utagerende drum'n'bass-scene. Hør på (beklager) Listen og du forstår forskjellen på Bukem og den introverte rytmerunkingen som store deler av hans samtidige drum'n'bass-produsenter stod for. Resultatet er smakfulle rytmeritt og en blytung bass som bærer frem melodielementer bestående av fingerspitz-samplinger.

Bukem har selvsagt også lånt sine åpenbare talenter til andre artister i form av produsent- og remiksarbeid. På Producer 05 er det inkludert Bukems remikser for David Arnolds The James Bond Theme og Herbie Hancocks The Essence. Det er møtet mellom to mestre fra ulike epoker i moderne musikk som vekker mest interesse. Det er ikke for drøyt å benevne Bukem som rytmevirtuos i likhet med Hancocks mestring av tangentene. På The Essence omformer Bukem uttrykket til Hancock med samplet dialog og et rytmespor som programmeres over Hancocks finstemte, melodiøse elementer. På Producer 05 beviser Bukem at hans posisjon blant de fremste leverandørene av elektronisk musikk er urokkelig. Wicked, indeed.

Diverse artister - Hugen leikar så vide - Middelalderballader i Norge

(NFS (Norsk Folkemusikksamling))

Bjørn Hovde applauderer høylytt et nytt arkivhistorisk dokument, utgitt av Norsk Folkemusikksamling ved Universitet i Oslo.