Jan Bang
Erik Honoré

Music For Shopping - Maja Ratkje & Lasse Marhaug (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hører du stemmer inne i hodet ditt?

Spennende vokalt eksperiment fra den ene fjerdedelen av SPUNK.

Maja Ratkje debuterer som soloartist med Voice. Ratkje er et av medlemmene i den eksperimentelle kvartetten SPUNK som i tidligere i år slapp kritikerroste Den øverste toppen på en blåmalt flaggstang, også det på Rune Grammofon. Det eneste jeg vet er at det ikke er en støvsuger var første forsøk til SPUNK, og Ratkje fortsetter i det absurde og abstrakte landskapet bandet hennes opererer i. Voice er riktignok kun basert på hennes stemme, og bortsett fra den finnes ingen overbygning slik Astrid Lindgren var det på Den øverste toppen...

Dette er ingen monoton plate basert på strupeøvelser og melodier. Den eksperimentelle dimensjonen er kraftig tilstede, og Ratkjes dadaistiske non-sense tekster er manipulert, vridd og skrudd til det ugjenkjennelig av henne selv, i samarbeid med Jazzkammers Lasse Marhaug og John Hegre. De har også i relativt stor grad satt sitt buemerke på denne utgivelsen.
Det er med på å gjøre Voice til en svært interessant lytteopplevelse. Det er fargerikt og spennende, og tidvis forførende som en sirenes sang.

Vokalen til Ratkje, og rommene rundt stedene stemmen er tatt opp på, er eneste lydkilder. Rommene rundt er interessante fordi de har vært med på å gi fylde utover det rene stemmematerialet. Opptakene har vært gjort i Emmanuel Vigelands Mausoleum, i en heis, på et tak, i forskjellige studioer, og i et parkeringshus. Atmosfæren dette tillegger selve opptakssituasjonen og det opptatte materialet er en viktig del av soundet på skiva.
Tittelsporet er et godt eksempel på dette; Ratkjes stemme får en vanvittig akustikk i det åpenbart store rommet bakteppet på låta består av. Over dette synger Ratkje en vakker melodilinje, litt underfundig og merkelig, men det er så vakkert så vakkert. Et lite kunstverk.

Voice er også preget av cut-up teknikker, og har et collagepreget lydbilde. Acid ville jeg neppe fylt ørene med på en syretripp, men den er spennende i sin fragmentariske struktur. Insomnia er antagelig ment som en permanent vekker for de som har en trang til å sove mye. Det er en vanvittig støykaskade, basert på et fryktelig skrik av Ratkje som kunne skremt vettet av de fleste. Den fortsetter med fragmenter av noe som kan ligne indianerchanting, før den toner ut til ingenting.

Et svært interessant prosjekt, som ender opp i den vellykkede vektskåla.