cover

Burial

Burial

CD (2006) - Hyperdub / Cargo

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Dubstep / Dub / Techno / House / Elektronika

Spor:
1.
Distant Lights
Spaceape feat. spaceape
Wounder
Night Bus
Southern Comfort
U Hurt Me
Gutted
Forgive
Broken Home
Prayer
Pirates
13.

Referanser:
Basic Channel
Pole
Kode9
The Spaceape

Vis flere data

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)


Electro chemical stimulation

'Stimulating the audio nerve directly.' Ikke gå glipp av cutting edge-musikk anno 2006.

Dette albumet ble sluppet våren 2006 og har havnet nær toppen av mange årets-lister utenfor Norge. I magasinet The Wire havnet den helt på topp, noe som skapte ytterligere interesse for dette albumet, blant annet i groove-redaksjonen. Berettiget sådan.

Burial blir karakterisert og genreplassert som dubstep. En av mange avarter av techno-house bølgen fra 80-tallet som har generert en mengde ny elektronisk musikk. Dubstep har selvsagt å gjøre med dub, men eksisterer også som genre parallelt med UK garage og andre klubbmusikk-relaterte genre som rap, jungle, drum and bass, 2step og grime. Artister som Lady Sovereign, Dizzie Rascal og So Solid Crew er nok de mest kjente fra sistnevnte genre.

Burial - Burial er en samling med 12-tommere som har blitt sluppet i perioden 2001 - 2006. Burial blir regnet som en av de viktigste eksponentene for dubstep-genren, noe som understreker genrens til nå korte levetid. I motsetning til relaterte prosjekter er Burial så godt som et rent instrumentelt prosjekt, med bare et par unntak. Sjekk Spaceapes bidrag på spor tre.

Burial er altså nært knyttet til techno-, house- og klubbmusikk, men befinner seg i den lyttervennlige enden av sfæren. Det skyldes delvis intrikate rytmiske løsninger, og et lydbilde som har beveget seg fra Sør-London, over den engelske kanalen og til Europa, kanskje først og fremst Berlin. Linken til Berlin er kanskje tydeligst gjennom den elektroniske dubmusikken kanalisert gjennom Basic Channels techno dub og Stefan Bettkes Scape-label, med blant annet Jan Jelineks album Loop-Finding-Jazz-Records og Bettkes eget alter ego Pole som høydepunkter.

Den samplede vinylknitringen, som ikke alltid er vinylknitring, men programvaregenerert feil-lyd (glitch), som finnes hos spesielt hos Pole og det klassiske albumet 3, finnes over hele Burial. Ikke nødvendigvis som knitring eller glitch, men også i form samples av regn og rennende vann. Effekten blir mye av det samme og gir en dimensjon til Burial som går utover det rent klubborienterte.

Samtidig hviler det en form for mørk mystikk over dette albumet. Apokalyptisk er ikke nødvendigvis det riktige ordet, men det virker ekstremt fremtidsrettet, nytt, og lite optimistisk. Det er langt fra sikkert at det er noe i nærheten av dette Burial vil formidle, men det er godt gjort å skape noe som virker så til grader som fremtidens musikk.

Sikkert er at albumet er fylt med rytmisk sett fengende strekk. Noen ganger med den harde kynismen de røffeste techno-relaterte genrene tilbyr, men som oftest med en teft for det organiske og coole med et lite hint av retrovibber. Et lite stykke cutting edge-musikk fra 2006 det kan være noe å hente et lite utbytte i for enhver.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The New Pornographers - Twin Cinema

(Matador)

Friskere enn Juicy Fruit! Søtere enn lønnesirup! Gladere enn en kristencamp! Godtfolk - The New Pornographers hadde ikke glemt oss!

Flere:

The Gin & Tonic Youth - New Times
Årabrot - Solar Anus