Tori Amos
Sissy Wish
Kate Bush

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Papirflybrettere

Kvartnorsk Australsk band med sin første EP sjarmerer mer enn de overbeviser.

Melbourne har vært tilholdssted for flere av vår tids mest innflytelsesrike artister, og er fortsatt uten tvil en meget spennende by hva gjelder musikk. Folding For Air har altså også base i Melbourne, men har en helnorsk vokalist i Jenny Hval. Sammen med tre australske herremenn har Jenny spilt i band siden 2001, som Folding For Air siden 2003. Etter en del konserter og etterhvert anerkjennelse i byens musikkmiljø, har de nå fått ut denne fem spors EPen som vel etter planen skal virke som et lokkemiddel for plateselskapene. Australia har for lengst blitt anerkjent som en solid eksportør av kvalitetsmusikk, så muligheten for å få noe slags gjennombrudd den veien er ikke usannsynlig. Og det er faktisk ikke en så aller verst smakfull søtsak vi får servert her.

Skiva åpner med Jamie In Alabaster Skin, en låt som har fått spilletid på både lokale radiostasjoner så vel som utenbys stasjoner i Australia. Låten er veldig enkel og umiddelbar, og er av den typen som lett kan feste seg på baksiden av hodet ditt og bli der en stund. En potensiell liten radiohit i Norge, kanskje? Som det seg hør og bør på en EP, viser Folding for Air seg også fra andre sider. På andre spor, Lips Drawing, får vi mer neddempet og svevende feel. Absolutt kledelig! Tittelsporet viser også bandet fra en mer tilbakelent side, og fremstår som det bandet mestrer best. De to siste sporene er også av det mer forsiktige slaget, uten å overbevise til den grad man kunne ønske. For å konkludere med noe etter å ha hørt på disse fem sporene, føler jeg at bandet kler de mer nakne komposisjonene best. Men dette er den første EPen, og eksperimentering er vel i grunn et must.

Are You Afraid of Heights? viser et band som hvis jeg ikke tar helt feil kanskje trives best der de er nå, og også passer best der de er, for øyeblikket. Små klubber kler dem - og låtene - bedre enn større scener ville gjort. Musikken preges av en vokalist som liker å leke med stemmen sin, hvilket ikke behøver å være negativt. Likevel føles det litt godt å ta noen skritt tilbake til en mer avslappende låt som Lips Drawing. Tror kanskje Folding for Air treffer best hvis en av låtene deres går på radioen når radiovekkinga trer inn på morgenen. Men Folding for Air har på et tidlig tidspunkt begynt å skaffe seg en distinkt identitet, og har en vokalist som utstråler mye klokkeren sjarme og kontroll, noe som burde danne et godt grunnlag for videre utvikling.