Take It Slowly
Save Me Now
Mellow

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Powerpop med potensiale

Bør riste av seg restene av tenåringsangsten og la idéene modnes mer.

Celeste er en powertrio som har spilt sammen en stund, og som nå, fire år etter etter den offisielle stiftelsen slipper et debutalbum med Lars-Erik Westby bak spakene. De fleste låtene er skrevet av bassist Espen Skjærlund, med to bidrag fra gitarist Remi Nordby. Øystein Indrevær trakterer trommende og alle bidrar med vokal for ekstra fylde der det trengs.

Første sporet, som er en hyllest til en død venn, er også den første singelen som ble sluppet fra albumet - dette har blitt en veldig radiovennlig affære kalt (Standing Together) In Grief. Selv om denne har såpass stor følelsesmessig tyngde kunne den kanskje ha ventet til litt lenger ut i albumet. For når den følges opp med en tettere nummer to, Like Never Before, så mister de liksom litt futten etterpå.

Det er mye "Å som jeg lider"-tematikk i tekstene, noe som får resten av låtene til å gli forholdsvis rolig og stille forbi - med ett og annet sidesprang som Ignorance og Take It Slowly, som er de to låtene skrevet av Skjærlund. Hvor sistnevnte fanger oppmerksomheten halvveis gjennom, med et salig stonerriff. Alle tar seg sammen og drar til på slutten med gjennomført drivende Save Me Now og Mellow. Her høres backingvokalen ganske klart og lydbildet er mye friere.

Det var ikke tilfelle på åpningslåta hvor backinga lå og lurte i bølgedalene, og volumet som bare fadet brutalt ut på spor tre. Det skulle vært en lov mot å bare tone ut et fullt orkester på den måten, selv om Westby har de beste skussmål. Det får tankene på den sarkastisk pedagogiske replikken - "de kan hvis de vil". Celeste bør riste av seg restene av tenåringsangsten og la idéene modnes mer, og da er det nok håp for en god oppfølger.