Lykke Li
The Knife
Robyn

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Bankende hjerter og sommersol

Lys og leken nordisk debut fra Jennie Abrahamson.

Jennie Abrahamson er allerede hedret og godt etablert i hjemlandet Sverige med sine to tidligere soloalbum Light (2005) og While the sun's still up and the sky is bright (2007). Tredjealbumet The Sound of your beating heart lanseres nå i hele Norden og det er skapt store forventninger til vokalisten med bakgrunn i trip hop bandet Heed. Her i landet fikk nylig Jennie Abrahamson uventet oppmerksomhet da Hank von Helvete (!) twittret: "For de som savner Kate Bush- slutt med det. Her er Jennie Abrahamson"

Platen The Sound Of Your Beating Heart er produsert av Jennie selv, sammen med mangeårige kollega Johannes Berglund. Sammen lager de et godt håndverk av popmusikk, med sangbare refreng, behagelige melodilinjer og ikke minst detaljrike arrangement. Alt med en god kombinasjon av elektroniske og akustiske lydelementer. Jenny Abrehamson er både elegant og stilren og albumet bringer et løfte om at det endelig er det vår i luften og vi har lagt høstens tunge melankoli bak oss. Låtene på platen ble til på Jennies jenterom etter (som hun selv beskriver det) skitåret 2010, hvor sykdom og sorg var sterkt tilstede i hennes omkrets. Men som hun selv uttaler: "Det är absolut ingen ledsen skiva, jag ville sätta ord på deras historier men framförallt ge pepp inför framtiden. Jag ville att man skulle kunna dansa mitt i eländet, få glömma av sig en stund."

Kate Bush-referansen er for meg ikke helt i forgrunnen på dette albumet, selv om Abrahamsons karakteristisk stemme med en lys og lett klangfarge gir et sterkt særpreg på samtlige låter. For Bush- referansen bør man kanskje heller lytte til hennes forrige plate While the sun's still up and the sky is bright, spesielt låtene Sister Theresa og singelen Late Night Show.

I radiohiten og The Sound Of Your Beating Hearts første single, Hard To Come By, fremstår Jennie Abrahamson som en som sommerlig versjon av The Knife vokalist Karin Drejier på besøk i Lykke Li land. Singelen er absolutt et av albumets høydepunkter, men også åpningssporene Sail Away, Player, med overgang til Wolf Hour, med stramme trommer og bass, fengende strykere og fine koringer, overbeviser meg og er nok mine personlige favoritter.

Det kan dog være litt lett å gå seg vill i albumet, da uttrykket til Jennie er gjennomført og ganske likt gjennom hele platen. Det tok meg relativt mange lyttinger før alle låtene fikk en selvstendig identitet. Noen låter står absolutt til terningkast fem, men jeg må innrømme at andre allerede har gått litt i glemmeboken. Dramaturgisk redder hun seg inn ved at duetten Hole In You med Adam Olenius fra Shout Out Louds, kommer inn på rette tidspunkt, ca ¾ ut i albuet. I hvert fall når den etterfølges av låten FF, hvor Jennie Abrahamson viser noen av sine mørkere sider og lar oss hvile i vakkert pianospill.

The Sound Of Your Beating Heart er et knippe fengende beatbaserte kjærlighetssanger som får deg til å smile, og som egner seg godt som soundtrack for årets sommerminner, enten du planlegger å tilbringe tid på hytta eller på en klubb i storbyen. Som en ukjent blogger beskriver det: "Jennie är urskog och neon på samma gång, nostalgi och nutid, den perfekta kombinationen av en sommarstuga på landet och en andrahandsetta på fin adress i innerstan."

Sjekk også ut Jennie Abrahamson på Mono 12. mai.