Cream of the Crap! - Collected Non-Album Works Volume 1 - The Hellacopters (2002)
By the Grace of God - The Hellacopters (2002)
Air Raid Serenades - The Hellacopters (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Påfyll for fansen

Overskuddsmateriale som naturlig nok står litt tilbake fra noe av det vi fant på By the Grace of God.

De svenske gromguttene i The Hellacopters står på for sine fans, og har nå gitt ut seks spor som ble overflødige da de laget den foreløpig siste fullengderen, kanonskiva By the Grace of God (2002). Dette gjør at låtene naturlig nok lydmessig kunne glidd lett inn på denne skiva. I stedet finner vi de på et minialbum altså, som en ekstra godbit mest for fansen.

Det er da også umiskjennelig Hellacopters dette, og ingen av låtene gjør på noen som helst måte skam på noe av det andre i deres backkatalog. Ble du mett etter By the Grace of God kan du bare glemme å finne noe av interesse på Strikes Like Lightning, men sitter du og tvinner tomler i vente på noe nytt fra disse gutta har du kommet til rett plass. Tviler på at noe av dette alene vil fremstå som en stor skuffelse, men tviler også på at noe kommer til å være av enorm imponeringsverdi. Dette er akkurat det man kan forvente av Hellacopters, og fungerer som grei pausemusikk mens vi venter på neste fullengder.

Som en enkeltstående skive for en person som ikke er veldig into The Hellacopters, er Strikes Like Lightning ikke mer enn en helt grei sak. Og det skader jo ikke med litt medieoppmerksomhet i periodene mellom to album for å holde fansen varme. Nå ønsker jeg meg bare et helt ferskt album fra Hellacopters i 2005, og når det skjer og jeg er satt ut av hvor bra det er, blir det nok lenge mellom de gangene Strikes Like Lightning blir tatt frem.