Helheim
Covenant (SE)
Edge of Sanity

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mystisk og briljant

Enslaved feirer femten år, og markerer dette ved å gi ut ei teknisk og gjennomført god skive.

Enslaved fra Haugesund er et band undertegnede aldri har stiftet særlig bekjentskap med. Grunnen til det er uviss, siden det er et av landets mest fremadstormende band vi snakker om her. Etter omtalene deres forrige (Isa, 2004) fikk, vil jeg tro at Ruun er en naturlig videreføring av det som ble gjort den gang. Enslaved fikk flere priser for Isa, og det gjorde vel at de også nådde ut til flere med musikken sin.

Dette er uansett mitt første ordentlige møte med bandet, og det umiddelbare inntrykket jeg får er at Enslaved fremstår som et svært teknisk og progressivt band. Så vidt jeg har forstått hører de hjemme i ekstremmetallen, men er langt fra noe "typisk" sådan. Der andre er mest opptatt av å få ut aggresjon er haugesunderne mer sugne på å briljere litt, men likevel med det ekstreme friskt i minnet. Slikt blir det spennende musikk av.

Ruun er som nevnt bandets femtenårsgave til fansen, og byr på åtte svært gode låter. Det er ikke lett å velge ut enkeltperler, siden hver og en står stødig og godt på egne ben, men Path to Vanir, Fusion of Sense and Earth og tittelsporet er gode eksempler. Det tekniske og progressive står i høysetet gjennom hele skiva, men likevel i moderate mengder. Det blir aldri for mye av det gode, og Ruun blir ei god og balansert skive. Taktskiftene kan gjøre en stakkar forvirret, og det er vanskelig nok å prøve å telle slagene.

Ruun er ei flott skive med både god lyd og gode låter, som tidvis tillater seg å utfordre lytteren med tekniske og iblant overveldende kaskader av vellyd. Litt spesielle sammensetninger av akkorder keyboardet og gitarene seg imellom kan bidra til å gjøre skiva litt vanskelig å få taket på, men om du gir den flere sjanser er jeg sikker på den blir vanskelig å slippe taket på.