Spektrum
Biosphere
Deathprod

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Experimental Audio Research

Noen gang ringt til en faks, eller lurt på hvordan det høres ut inni en radar? EAR gir deg lydbilder som kan klassifiseres som samtidskunst.

Experimental Audio Research er i all hovedsak herr Sonic Boom, som i telefonkatalogen mest sannsynlig står oppført som Peter Kember. Etter å ha utgjort halvparten av Spacemen 3 (sammen med Jason Pierce fra Spiritualized), fant han det for godt å raske sammen en del musikere for å gi ut plater under navnet Experimental Audio Research (EAR). Samarbeidet inkluderte figurer som Kevin Shields fra My Bloody Valentine, Kevin Martin fra God og Eddie Prevost fra AMM.

Med platen Continuum har Sonic Boom bestemt seg for å eksperimentere med elektroniske lyder, maskinell skurring og noe som meget vel kan være feedback fra ekkoloddet i en ubåt. Ingen klassisk oppskrift altså, verken på den ene eller andre måten. Lydene irriterer ikke, men de er heller ikke veldig spennende i sin ensomme nakenhet. Heller ikke strukturen, hvis det er det man skal kalle det, er iørefallende nok til at man trekker fram Continuum i tide og utide.

For mange år siden hadde man gleden av å se gamle stumfilmer som Dr. Caligaris Kabinett og Metropolis, lydsatt med spor fra nåtidens techno- og ambientartister. I en slik setting hadde deler av denne platen fra EAR passet langt bedre enn på stereoen hjemme. Det er på ingen måte en dårlig plate, for den har både et originalt lydbilde og en seriøs eksperimetell elektronisk "klang". Følelsen man sitter igjen med er allikevel at dette ikke er musikk best egnet til hjemmebruk, med mindre man er en flittig mediterende new age cyber-hippie. Til tider, som på "ebb", er platen faktisk relativt behagelig og svevende. Andre deler er i beste fall utfordrende for ører og hjerne.

Continuum ville trolig vært i sitt rette element som lyd-installasjon på Samtidsmuseet. Ikke en rytme å spore, ei heller en melodi å lene seg på. Bare en håndfull lyder som repeteres og varieres. At det er en plate med smal appell er det ingen tvil om, allikevel bør den i den være et fint tilskudd i platesamlingen til alle med sansen for eksperimentell ambient og irregulær elektronisk lydmaling.
Spennende for noen, keiserens nye klær for andre.

The Twilight Singers - Dynamite Steps

(Sub Pop)