22 Pistepirkko
The Fall

Bubblegum - Clinic (2010)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Hurra for Clinic!

Hvor lenge siden er det du har hørt et innovativt og særpreget britisk band?

Det siste året har den ny-amerikanske retrobølgen med band som Strokes, White Stripes og Black Rebel Motorcycle Club veltet inn over verden. Alle disse bandene har blitt lovprist av en nærmest samlet musikkpresse, og blitt omtalt som rockens redningsmenn. Ikke noe galt med disse bandene (jeg har dem i cd-hyllen min) men alvorlig talt: er det et band som virkelig har klart å gjøre noe kreativt og spennende ut av gamle formler, så er det definitivt det sørgelig oversette Clinc.

Liverpool-kvartetten Clinic debuterte med den gnistrende Internal Wrangler (Domino, 2000, de hadde riktignok gitt ut en samling av EPer året før),- et formidabelt fyrverkeri av et album. På debuten er Clinic innom en rekke stilarter som punk, elektronika og pop, men bandet mister allikevel ikke fokus, og Internal Wrangler er en tvers igjennom spennende, underholdende og helstøpt utgivelse, og etter min mening et av de absolutte høydepunkter i 2000.

Med Internal Wrangler friskt i minne hadde jeg store forventninger til Walking With Thee. Årets album starter strålende med låten Harmony som har et feiende flott og fengende munnspilltema(!) og en eller annen elektronisk puls som bringer tankene tilbake til Laurie Andersons glimrende låt Oh Superman.

Videre utover albumet kommer de gode låtene tett på hverandre: 22-Pistepirkko tipper jeg er grønne av misunnelse for ikke å ha skrevet tredjesporet Welcome, femtesporet Pet Eunoch er en råtass av en punkrocklåt som med enkelhet kunne ha konkurrert med en hvilken som helst Sex Pistols-låt i 1977, The Vulture har en nesten Kraftwerk'sk synthbase og -groove. Og slik fortsetter godbitene gjennom hele Walking With Thee.

Clinic låner og stjeler skamløst fra store deler av rockhistorien også på Walking With Thee, slik som de gjorde på Internal Wrangler. Man finner klare referanser til 70-talls elektronika, new wave, punk, 90-talls lo-fi, Velvet Underground. Beatles, Suicide og mye annet. Sammen med dette hører vi Ade Blackburns særegne stemme som ligger et eller annet sted mellom Thom Yorke og John Lydon. Alle disse elementene kaster Clinic opp i sin heksegryte og koker sammen en suppe som inneholder mange kjente smakselementer, men allikevel har en unikt egen og utsøkt smak.

Gjennom dette spiller Clinic på et adskillig større register en de allerede nevnte amerikanske nye heltene i Strokes, Black Rebel Motorcycle Club og White Stripes, og det er en skam at de ikke har fått en minst like stor kommersiell suksess som disse.

Det er i grunnen vanskelig å finne noe negativt å si om årets utgivelse fra Clinic i det hele tatt. Det måtte i så fall være at overraskelsesmomentet ikke er der i samme grad som med Internal Wrangler, og at de derfor ikke gjør annet enn å innfri forventningene. Når det er sagt, så er denne platen en tvers igjennom glimrende utgivelse. Man finner ikke en eneste svak låt her, og Walking With Thee er balsam for øregangene fra start til slutt.