Is a Woman - Lambchop (2002)
Is a Woman - Lambchop (2002)
Aw, C'Mon/No You C'mon - Lambchop (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Et utvalg verktøy

En plate for de som vil utforske Lambchop dypere, eller kanskje bredere.

Det musikalske kollektivet Lambchop har samlet en del singellåter, samt annet rusk og rask de hadde liggende til denne samleren. Den våkne fan vil vite at denne egentlig er fra 2001, men det er først nå i 2003 den gjøres tilgjengelig for den allmenne norske platekjøper. Noe av innholdet blir veldig hyggelig, mens annet minner om tull og tøys. Informative linernotes er skrevet av medlem Jonathan Marx.

Nå er ærlig talt slike skiver til for de som har det meste fra før. Å stille samme krav til slike utgivelser som til ordinære album ville være direkte urettferdig mot både utøvere og tilhengere. Etablerte fans vil nok få mye å kose seg med dersom de kjøper Tools In the Dryer. De noe mer uerfarne bør nok ta en tur innom blant annet Thriller, What Another Man Spills og Is A Woman først.

Bandet har flere ganger blitt stemplet som soulcountry eller lignende. Kurt Wagners halvsnakkende stemme er vennligheten selv, og er sentrum i de stort sett stressfrie sonene utgivelsene som dette bandet befinner seg i. Kremmyke gitarer og kilende blåsere over et velsmurt maskineri av forsiktighetens storband. Det er Lambchop på sitt beste. På denne samleren vises enda flere sider av bandet. Her får man alt fra de sedvanelige stemningene man har hørt på de ordinære albumene, til spor hvor de nesten blir ugjenkjennelige.

Skiva åpner med den indiepopaktige Nine, som er en av flere opprinnelige singel a-sider. Kurt Wagners behagelige stemme passer vel så godt til slike påfunn som de mer balladepregete sangene. Utover Tools In the Dryer får man innblikk i sjelfulle liveopptak som Love TKO og avslappende viser som or Thousand Prizes. Men man får selvsagt også mye mer.

Whitey og Cigaretiquette er typisk laidback Wagner-materiale. Gode, varme låter med søndagsstemning herfra og ut neste uke. I samme kategori stiller kameraten Vic Chesnutts komposisjon Miss Prissy. Andre av de mer dempede låtene havner i anonymhylla, rett over kjedeligesken. Her er også et par hjemmeinnspillinger som skrangler og rasper. Disse er spilt inn på kassettspiller mens gruppa fortsatt het Posterchild. Morsomt at de er med, men heller ikke mer. Flowers Of a Memory er et liveopptak fra samme periode i bandets historie som gir et mye bedre bilde av hva de var i ferd med å bli.

Hos en del vil det kanskje være remiksene det er knytta størst spenning til. Først ute er The Militant fra How I Quit Smoking (1996). Den er bearbeidet av Mark Robinson fra TeenBeat Records, og er gjort mer mystisk og underlig, men ikke mer spennende. De fleste vil nok absolutt foretrekke originalen. Deretter følger minihitten Up With People, mikset av Zero 7. Den har endt opp som halvhipp cafe-musikk. For å komplettere trioen av versjoner som ikke klarer å tiltale denne anmelderen avsluttes denne delen av skiva med Doppelgangers tulling med Curtis Mayfield-coveren Give Me Your Love. Denne überdanseglade versjonen vil jeg ha meg frabedt å måtte høre på utesteder.

Som tidligere nevnt er Tools in the Dryer mest for fansen, de som er villige til å betale penger for noen godlåter til. Noen nye favoritter kan nok etableres i dette utvalget. Det blir nok ikke vanskelig å finne noe å hygge seg over, samtidig som man lar andre ting bevisst gå i glemmeboka. Kjøp denne dersom du føler deg klar for det. Hvis ikke bør du nok gjennomføre et lite grunnkurs i Kurt Wagner først.