Tom Waits
Peru You

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Tilbake til røttene

Fin, smygende kjellerbod-pop. Merk dere navnet, han kommer!

Dresskledt i snødrevet og utstyrt med gitar stikker den unge Tor Konstalij fjeset helt opp i mikrofonen og gir tilgode 9 viser han har skrevet sjøl på debuten Down Like a Dog.

Det er ufiltrert og rett fra levra, warts and all. Akustisk og enkelt er begreper i moderne rock, lo-fi heter det visst. Dagbladet ville sikkert kalt det "nedstrippet lydbilde" og "festivalvennlig". Det er som med Gildepølsene at stemningen må du skaffe selv. Hvis rock var øl, ville Tor Konstalij vært Lysholmeren i pilsposen. Tekstene er alminnelig visepop-inderlighet med bilder fra dyre- og planteriket. Ellers er det slackerangst (Feed Him With a Bone), kvinnens forløsningsangst (kjent fra de tusen romaner, på Then She Kissed Me), hverdagsstemninger med innlagte barndomsbilder (By the Side of the Road) og mye annet i et variert førstemøte med denne visepoprocker'n som vi tiltror et betydelig potensiale. For eksempel er Don't Be Sad en fin skramlepoplåt med det rette shabby uthus-preget og svært bevisst ujålete produksjon. At det lykkes så tidlig på plata gjør at vi småkoser oss videre og kikker litt på innleggsheftets artige vinterbilder med campingvogn, vedskjul og pent kledd lofi-rocker i varierte positurer med hund.

Heart Made of Glass er det rette destillatet for en øltung lørdag i fellesferien; musikk med lang ettersmak. Down Like a Dog er ei plate som vokser ved gjenhør. Den minner om Peru Yous In the Sea On the Sea (2002), også ei sommerplate som kom snikende innpå deg mens du minst ventet det. Jammen er det ikke mye av det samme harmonibildet som melder seg også her. Som i innledningen til spor 5, en musikalsk toffeebit med sjokoladetrekk titulert Stuck In a Game. Stuck er ordet. Sjarmerende er også By the Side of the Road (8) og sistesporet Load Left Your Mind (9), en kryptisk ballade som pent avrunder den dannede besynderligheten som Tor Konstalij maner fram.

Down Like a Dog er ei helstøpt skive, og jeg tror Konstalij er et talent i ferd med å hende. Bare han nå ikke ramler i en eller annen ferdigpløyd grøft og blir king of convenience, fyllepoet à la Tom Waits, husmusikant på Anne Grosvold-show eller noe annet tøv. Ta innersvingen på dem, Tor, du er det right stuff, en uforfalsket skranglepopromantiker i et landskap av posører.