Solefald
Dimmu Borgir
Arcturus

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Best i klassen?

Anmelderen forventer mye av Borknagar. Men kan de leve opp til forventningene?

Jeg har alltid hørt mye på Borknagar. Bandet, som opprinnelig kommer fra Bergen, har siden 1995 gitt ut seks plater, alle med relativt store forskjeller og ulikt lydbilde. De viser en stor utvikling fra plate til plate, men har samtidig klart å ivareta sin egen identitet.

Epic er ikke deres beste plate. Dette er en skuffende konklusjon jeg har kommet til, etter å ha hørt igjennom platen utallige ganger i løpet av sommeren 2004, og sammenlignet den med de tidligere utgivelsene. Den følger omtrent samme oppskrift som Empiricism (2001), det vil si storslått og episk progressiv metall. Det er fremdeles intelligent og komplekst; og det tar noe tid å få skikkelig tak på den. Dessverre er det enkelte småting man kan sette fingeren på, og som trekker ned. Vokalist Vintersorg har kommet enda lengre fram i lydbildet, og jeg har enkelte ganger problemer med å takle den rene vokalen, som til tider er litt for overveldende og dominerende. Når dette er sagt, skal det understrekes at Vintersorg er en eminent vokalist, og gjør en ellers god jobb. Keyboardist Lars Nedland har lagt sitt preg på Borknagar, og tilfører en del progressive melodilinjer til Epic. Mye av låtmateriale er spunnet rundt disse linjene, og det fungerer til tider svært bra. Men, på et par av låtene kan det bli litt for storslått, litt for uorganisert og litt for kaotisk. Jeg har prøvd, og prøvd, men enkelte partier på plata får jeg rett og slett ikke taket på. Synd.

Trommis Asgeir Mickelson kan tydeligvis mer enn å hamre skinn, på Epic er det han som står for bass-arbeidet. Mannen kan spille trommer som få andre, og viser på Epic at bass heller ikke er et fremmed instrument. Borknagar har skilt lag med gitarist Jens Ryland, noe som fører til at Øystein Brun må gjøre jobben alene. Gitarist og grunnlegger Brun gjør en god jobb, forholdene tatt i betraktning, en aldeles utmerket jobb. Gitarararbeidet minner meg til tider om The Olden Domain (1997). Det er spesielt i dette man finner den litt markante Borknagar-sounden, og det er tydelig at Brun naturlig nok har hatt en sentral rolle i Borknagars musikalske utvikling.

Noen vil sikkert mene jeg er for kravstor og pirkete i denne anmeldelsen. Og ja, jeg er kravstor når det gjelder Borknagar. Borknagar er et av landets aller beste metallband, og jeg hadde forventet mye mer. Når dette er sagt, skal det sies at Epic er en god plate. Den har kvaliteter som få andre har, og beviser nok en gang at de flinkeste elevene i klassen kommer fra Norge.