Demolition - Ryan Adams (2002)
Demolition - Ryan Adams (2002)
Rock'n'Roll - Ryan Adams (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tradisjonsrik Tiger

Den uforutsigbare amerikaneren byr på en reise i tradisjonsrikt nord-amerikansk countrylandskap på sitt niende studioalbum.

Mannen som i 2005 ga ut intet mindre enn tre album (hvorav et var en dobbeltplate), den kanskje fremste nålevende representanten for nord-amerikansk singer/songwriter-tradisjon, og ikke minst den ukronede kongen av uforutsigbarhet gir i disse dager ut sitt niende studioverk. På Easy Tiger overrasker Ryan Adams igjen. Denne gangen med en profesjonell og velprodusert countryrock-plate.

Det hele sparkes i gang med Goodnight Rose, en klassisk Ryan Adams-låt med smårotete instrumentering og et klart jam-preg. Den etterfølges av Two som både er en episk fortelling og en erklæring av Adams' mangel på mellommenneskelige evner. Everybody's Changing er platens kjedeligste spor, men blir raskt glemt når Halloween Head begynner å rulle. Garasjerock og "harry" 80-tallstakt smeltes her sammen og akkompagnerer en tekst som vanskelig kan tolkes som annet enn en hyllest til det selvdestruktive som bor i mennesket.

Av andre høydepunker på Easy Tiger bør folklåten Pearls on a String nevnes. Med banjo fremst i lydbildet, nylongitar, dobling av vokalen på refrengene og en tekst av godt gammelt merke, hyller Ryan Adams de gamle cowboyene og den amerikanske landeveien. Også nest siste spor, These Girls, er klassisk og heller mot gammel Neil Young. Her tilstår Adams blant annet at han blir surrete når han blir forelsket (som om han skulle være så utrolig forskjellig fra resten av oss levende).

Det vakreste med Ryan Adams er at han har et nært og personlig forhold til hver eneste låt han velger å putte på plate. Selv om formuleringene relativt ofte grenser til klisjeer, greier denne herlige amerikaneren å sette dem i en kontekst hvor andre ord ville være urettferdige mot resten av sammenhengen. Mye av grunnen til at det fungerer så bra er at man etter å ha hørt hele platen sitter igjen med en følelse av å ha vært med på noe ekte. Country har nemlig lov til å være klisjé - personlig forventer jeg at det er noen slike. Man skal få høre minst litt om sweet carolina, horseshoes, love and hamburgers.

Til sammenligning med tidligere utgivelser er Easy Tiger mer lavmælt enn Cold Roses, Rock'n'Roll og 29. Den er lystigere enn både Love is Hell I og II og bærer preg av at instrumenteringen til The Cardinals ikke tilstede. Den har mindre fuzz og mer folk over seg. Det kler Ryan Adams utmerket, selv om platens kanskje aller beste spor, Halloween Head, nettopp er av det rocka slaget.

Dessverre mangler Easy Tiger de store kioskvelterene, og når derfor ikke helt opp til helhetsnivået på Gold og Cold Roses. Uansett er Easy Tiger en kjempegod plate, både sjangermessig og under en felles fane for populærmusikk generelt.