Red House Painters
Elliott Smith
William Hut

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Årstid: Høst

Seks års ventetid burde ført til enda mer enn dette fra Robin Proper-Sheppard.

Etter nesten seks års venting på plate nummer tre er amerikanske Robin Proper-Sheppard, med bakgrunn fra det harde rockebandet The God Machine, ute med en ny plate under navnet Sophia. Deres plate nummer to, The Infinite Circle, kom så tidlig som 1998. Ventetiden har vært lang for blant andre mange norske fans, selv om Proper-Sheppard kortet den ned noe med liveplaten De Nachten i 2001.

Dette fører selvfølgelig til forventning, noe også tyske City Slang (selskapet som ga St. Thomas sparken - eller var det omvendt?) som han nå er ute på, også tydeligvis har. Så derfor kan ikke hele anmeldelsens store spørsmål koke ned til noe annet enn: Blir forventningene innfridd?

Sophias tredje plate starter særdeles betryggende i så måte. Både Oh My Love og Swept Back er to låter som jeg har spilt mye. Sistnevnte ligner faktisk en del på Sophias to foregående spor 2. So Slow, If Only og Swept Back fra henholdsvis 1996, 1998 og 2004 har det til felles at de fra det helt rolige bygger seg sakte opp til et klimaks hvor tårene sitter løst. Innimellom er det også mer enn godkjente låter, men det blir liksom ikke like stas før på slutten og I Left You som er en liknende låt som nevnt over - selv om jeg ikke antyder at Proper-Sheppard har en tendens til å gjenta seg selv. Det er mulig at jeg lar meg irritere for mye av at de fjerner seg fra det roligste innimellom. Jeg tror nok andre vil finne mye å glede seg av også her. Men jeg mener bestemt at Sopha låter både vakrest og mest besnærende når Proper-Sheppard og hans kollektiv tar det mest med ro. Mennesker er som årstider, sier han. Proper-Sheppard hører nok likevel til de som blomstrer best om høsten, noe også platecoveret kanskje er et symbol på.

Robin Proper-Sheppard er helt sikkert en av mange som tok imot meldingen om Elliott Smiths plutselige død i fjor høst med sorg. Han har også visse likhetstrekk med Smith. Meget god på umiddelbare favoritter når det gjelder låter, ikke like god til å holde formen over et helt album. Smith går nok likevel av med en grei seier. For det er nettopp albumfølelsen som er albumet People Are Like Seasons største problem.

Robin Proper-Sheppard og hans Sophia Collective, som veteranen konsekvent og ydmykt i alle de tre forseggjorte pappcoverene kaller alle musikerne som fremfører låtene hans, kommer fra forventningene med æren og integriteten i behold. Først og fremst på grunn av noen enkeltstående store låter. Og til de av dere som er i tvil: jeg liker fortsatt Sophia veldig godt, selv om jeg ikke tror det kan bli oss to til slutt.