Eleventh Dream Day
Loftus

Heron King Blues - Califone (2004)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Lyder fra det evige rom

Califone kombinerer blues, folkemusikk og moderne elementer på glitrende vis.

Chicago er et av bluesens arnesteder. Denne musikkformen har egentlig vært gjenstand for merkverdig lite eksperimentering, noe en ny generasjon musikere forsøker å gjøre noe med (Jon Spencer, Beck). Byen har i lengre tid også vært midtpunktet for den såkalte post-rock scenen, der band som Gastr del Sol og Tortoise har bidratt med ny utvikling innen en nesten like stagnant rockeverden. Califone lar begge musikkformene spille en sentral rolle i sitt uttrykk.

Fra askene av det glemte hedersbandet Red Red Meat er de i ferd med å bygge seg opp et minst like solid navn med noe mer avdempet stil. Deres debutplate var nærmest for en EP å regne, og Sometime Good Weather Follows Bad People var en eksklusiv europeisk samleplate bestående av de to etterfølgende EP-ene. Roomsound er i realiteten dermed for en debut å regne, og en meget bra sådan.

Califone er et band som forener tradisjonell musikk (både blues og folk) og mer eksperimentell rytmikk og moderne former. I et intervju med låtskriver Tim Rutili forteller han at det han lyttet mest til i den senere tiden var tyske Oval og boksen The Anthology of American Folk Music. Det kan være en grei forklaring på hvordan Califone høres ut, og hvorfor de gjør det. Kommersielt kan det bli vanskelig å slå gjennom med dette blant purister, men trioen har mye å tilby den tolerante musikkvenn.

Dette er hovedsaklig en akustisk plate som heves med hjelp fra glitrende musikere som Rick Rizzo (gitar) fra Eleventh Dream Day og Douglas McCombs (bass) fra Brokeback.

I likhet med relaterte artister som Songs:Ohia, Appendix Out, Will Oldham og ikke minst Rex (som de samarbeidet med under navnet Loftus) er utgangspunktet for musikken tuftet helt tilbake til røttene til det vi kan kjenner som vestlig populærmusikk. Med en forholdsvis enkel basis (sang og rytme) og instrumenter som banjo og fele, fyller de inn med kjennetegn tilpasset det 21. århundre (loops, elektronika). En form for ur-blues markeres gjennom Rutilis rustne slidegitar og klagesang som skaper en melankolsk, resignert stemning.

Enten Califone karakteriseres som moderne folk eller blues, så beholder de sitt gjenkjennelige særpreg tvers gjennom en plate som holder gjennomgående høy standard. Ingen av av de ti låtene skiller seg kraftig ut i noen retning, og Roomsound er heller ikke noe du setter på for å høre en knallåt, men en plate du kan nyte fra start til slutt - uten å skippe.

Merk deg ellers at Roomsound inneholder tre musikvideoer, noe som gir nok en god grunn til å erverve denne.